Lurad är okej – men inte grundlurad

Krönikor
UPPDATERAD:
PUBLICERAD:
Som konsument är jag lätt att lura. Bara jag känner att jag gör en ”bra” affär.

Förra veckan ville en klädkedja att jag skulle uppdatera mina personliga uppgifter med telefonnummer och e-postadress. Motprestationen? En valfri vara till halva priset. Jag svalde lockbetet och köpte ett par jeans, trots att jag egentligen inte behöver några nya. Men vanliga blå jeans går aldrig ur modet.

När jag bara skulle småhandla slank det ner en chokladkaka i kundkorgen. Den var bara för billig, trots att jag inte gillar mörk choklad. Någon dag senare reade en annan livsmedelsaffär ut sådana där chokladpraliner som man brukar äta till jul. 500 gram för ”bara” 29 kronor. Det var som hittat.

Listan där jag som kund lockats att göra spontanköp är lång. Tricket ”ta tre – men betala bara för två” är jag ofta såld på. Samma om jag får typ fem kronor i rabatt om jag köper två godispåsar i stället för en. Att då bara köpa en finns inte på kartan. Så alternativen är att inte köpa någon godispåse alls eller två. Nio av tio gånger vinner det senare. Jag inbillar mig att jag gör en bra affär.

Som synes är jag lätt att påverka. Åtminstone så att jag handlar mer än jag tänkt mig. Men jag vill inte bli blåst. Då slår det över åt andra hållet. När jag köper ett halvt kilo kaffe vill jag inte komma hem med en förpackning på 450 gram eller rent av 425 gram. Tursamt nog är jag ingen storkonsument av drycken.

Suget efter chokladen som förpackas som ett cykelställ avtog när innehållet minskade från 400 gram till 360 gram. Förpackningen förblev likadan och priset typ samma.

Lurad är okej – men inte grundlurad.

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.