Det finns flygbolag som är intresserade av att ta över Frankfurt-trafiken. Det säger flygplatschefen Hans Wennerholm.
Men frågan är om det ens går att ta över ett upphandlat avtal.
“Det var väldigt överraskande””Jätteviktigt med flygförbindelse”Flygbolaget BMI:s konkurs är ett hårt slag mot Karlstad Airport. En av flygplatsens två reguljära linjer - den andra går till Arlanda - ligger nu nere.
– Det är jättetråkigt, inte minst för näringslivet som vi vet är väldigt beroende av den här linjen, säger Hans Wennerholm.
Sedan konkursen offentliggjordes har en konkursförvaltare tagit över verksamheten, men några planer på att driva trafiken vidare från deras håll verkar inte finnas för tillfället.
– Det är ingenting vi har hört någonting om i alla fall. Bäst vore det såklart om konkursförvaltaren skulle finna en köpare, men det är ingenting vi kan räkna med. Det här rör sig ju om ett 30-tal linjer i hela Europa som drabbas, så det här är en stor grej, säger Hans Wennerholm.
Svagt passagerarår för Karlstads flygplatsHan har själv ända sedan chockbeskedet fokuserat på att i stället försöka hitta en alternativ lösning.
– Vi letar ersättare. Vi har ju en linje som har gått bra och där det finns en tydlig efterfrågan, så vi hoppas att vi ska kunna finna någon som kan ta över linjen och driva den på samma premisser som tidigare.
Men att driva linjen på samma premisser som tidigare kan vara svårt. Den flyglinje som nu står stilla har som bekant ekonomisk stöttning från kommunen, efter en omtvistad upphandling, och att flytta ett upphandlat avtal till en helt annan aktör låter sig troligen inte göras.
– Så kan det nog vara, det är någonting vi får kolla med juristerna. Det troliga är väl helt enkelt att vi antingen får göra en ny upphandling eller att den som eventuellt kommer in får driva linjen utan något stöd från vår sida, säger Hans Wennerholm.
Och att göra en ny upphandling är ingenting som direkt står på Hans Wennerholms önskelista.
– Nej, dels har det ju varit en del diskussioner kring den förra upphandlingen och dels tar det väldigt lång tid. Vi vet av erfarenhet att det tar lång tid att bygga upp en sådan här linje, men det går fort att tappa resenärerna, så vi är oroliga för att de som använder linjen på den tiden ska hitta andra alternativ. Vi behöver en snabb lösning, säger han, och påpekar att det på den positiva sidan i alla fall verkar finnas ett intresse av att flyga på linjen.
– Vi har haft kontakt med flera bolag som är intresserade. Men hur intresserade återstår att se.
Förutom det problematiska med att hitta en ersättare för BMI så innebär konkursen även en kännbar ekonomisk smäll för flygplatsen. Inte minst när det gäller de intäkter som linjen fört med sig.
– De har ju betalat fullt för start- och landningsavgifter, hangarhyra och allting, så det påverkar såklart, säger Hans Wennerholm.
Kritiken: "Frankfurtflyg slog ut Stockholmsflyg"Däremot har flygplatsen inte betalat ut några av de pengar som kommunen bidrar med i förskott till BMI.
– Nej, det är betalning månadsvis i efterskott, så där har vi inte förlorat några pengar såvitt jag kan se i nuläget. Räkningen för februari är till exempel inte betald, så där sparar vi istället en del, säger han.