Det brittiska bolaget BMI, eller Flybmi som är det operativa namnet på bolaget, som trafikerar sträckan Karlstad - Jönköping - Frankfurt har gått i konkurs och alla resor med bolaget har ställts in. Det uppger bolaget på sin hemsida. Även brittiska Skynews rapporterar om nyheten.
Det brittiska flygbolaget som bland annat flyger mellan 25 europeiska städer – däribland Karlstad och Frankfurt – anges uppge Brexit – alltså att England lämnar EU – och de följdverkningar som kommer i spåren av det beslutet, som en bidragande orsak till konkursen. Även dyrare bränsle anses ha bidragit till konkursen.
Kommunalrådet: “Det är en viktig linje”Estniskt flygbolag tillfällig lösning för BMI-resenärer– Det är tråkigt. Jättetråkigt. Det kom som en blixt från klar himmel. Jag har inte fått några indikationer på det här – snarare tvärtom, säger Hans Wennerholm, vd för Karlstad Airport.
Beskedet lämnades på BMI:s hemsida tidigt på lördagskvällen.
Innebär det här att Frankfurtflyget slutar gå?
– Ja, i BMI:s regi i alla fall. Sen får vi hoppas att vi hittar något ersättningsflyg. Jag jobbar med det här just nu. Vi har ju ett rally här nu också och folk som ska hem efter det.
Vad innebär det här på lite längre sikt?
– Det är det för tidigt att uttala sig om. Vi räknar med att hitta något alternativ. Flyget har varit framgångsrikt och efterfrågat. Men vi har en tidsaspekt. Det gäller att hitta något alternativ så snabbt som möjligt. Det här är det första jag kommer att börja jobba med på måndag tillsammans med Jönköping.
De som planerat att resa med Frankfurtflyget redan till veckan – hur går det för dem?
– Det är svårt att veta hur snabbt det kan lösa sig. Och jag har just inte mer information än vad som står på bolagets hemsida.
Flygbolaget uppger följande på sin hemsida:
“It is with a heavy heart that we have made this unavoidable announcement today. The airline has faced several difficulties, including recent spikes in fuel and carbon costs, the latter arising from the EU’s recent decision to exclude UK airlines from full participation in the Emissions Trading Scheme. These issues have undermined efforts to move the airline into profit. Current trading and future prospects have also been seriously affected by the uncertainty created by the Brexit process, which has led to our inability to secure valuable flying contracts in Europe and lack of confidence around bmi’s ability to continue flying between destinations in Europe. Additionally, our situation mirrors wider difficulties in the regional airline industry which have been well documented.
“Against this background, it has become impossible for the airline’s shareholders to continue their extensive programme of funding into the business, despite investment totalling over £40m in the last six years. We sincerely regret that this course of action has become the only option open to us, but the challenges, particularly those created by Brexit, have proven to be insurmountable.
“Our employees have worked extremely hard over the last few years and we would like to thank them for their dedication to the company, as well as all our loyal customers who have flown with us over the last 6 years.”
Bolaget har 376 anställda i England, Tyskland, Sverige och Belgien.
Flyglinjen mellan Karlstad och Frankfurt startade i maj 2014. Från och med året därpå, 2015, las en mellanlandning i Jönköping in på flygrutten.
Alla som har bokat biljetter med BMI ombeds på bolagets hemsida att boka om sina resor med andra flygbolag.