Varför inte göra som Italien?

Ledare
PUBLICERAD:

Den digitala spelmarknaden fick nya regler när bolagen licensierades vid årsskiftet. De uppmanades att vara ”måttfulla”, men det har de sannerligen inte varit.

Onlinecasinon gör ohämmad reklam.
Foto: Janerik Henriksson/TT

Tvärtom, marknadsföreningen blev ännu mer massiv och ohämmat aggressiv. Spelare lockas med gratisspel och snabba pengar, när de i själva verket riskerar att förlora stora summor och hamna i spelmissbruk. Reklamen finns överallt och de som är mest aggressiva lyckas dessvärre bäst och plockar marknadsandelar.

Nu har civilminister Ardalan Shekarabi (S) tröttnat. Han kallar till sig de 69 licensierade spelbolagen med uppmaningen: Sköt er.

Om de inte följer hans råd borde ministern titta på hur kollegorna i Italien gjorde. De förbjöd all spelreklam i tv, radio och på nätet från årsskiftet. Orsak: 1,3 miljoner italienare hade problem med sitt spelande.

Detta är en ledarartikel som uttrycker Värmlands Folkblads politiska linje, vilken delar arbetarrörelsens värderingar och är oberoende socialdemokratisk.