Laga det som är trasigt först

Ledare
PUBLICERAD:

Kända dödsfällor som inte åtgärdas. Eftersatt underhåll som kommer att orsaka ännu fler förseningar. SVT:s Uppdrag granskning visar återigen på järnvägens stora brister. En slutsats borde vara att lägga planerna på höghastighetståg i papperskorgen och först laga det som redan finns.

Sture Olsson och Anita Andersson blev påkörda av tåget på en obevakad övergång. De hade änglavakt, på samma plats har två dödsolyckor tidigare skett.
Foto: SVT

Allvarliga säkerhetsbrister har lett till att tio personer dödats vid obevakade järnvägsövergångar sedan 2013, visar SVT:s granskning. I hälften av fallen har Trafikverket känt till bristerna, men inte åtgärdat dem. Varningsskyltar har saknats och sikten har varit för dålig.

Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon är inte nöjd, och hur skulle hon kunna vara det? Paret Sture Olsson och Anita Andersson blev påkörda av tåget när de skulle passera en obevakad övergång. Tack var att Sture hann backa en bit hamnade bilen inte under tåget. Tåget körde i 120 kilometer i timmen, trots att det bara fick köra i 80.

Uppdrag granskning har även tittat på urspårningar. Sedan 2013 har 16 tåg spårat ur på grund av bristande underhåll. Solkurvor och utmattade växlar är några olycksorsaker. Hittills har det mest handlat om godståg, men vad händer om ett fullsatt X2000-tåg spårar ur i hög fart?

Ensio Taivalkoski är en av Trafikverkets spårspecialister. Han kom i en utredning för sex år sedan fram till att 260-300 av järnvägsnätets 11 000 växlar borde bytas ut varje år. I fjol byttes bara 24 slitna växlar ut. Takten i underhållsarbetet är alldeles för låg.

Ändå har anslagen för underhåll höjts kraftigt. År 2000 avsattes tre miljarder kronor för att laga och uppgradera järnvägen, i år drygt åtta miljarder. Det är fortfarande för lite och pengarna används inte optimalt. Privatiseringen av underhållet har lett till många entreprenörer som inte vet vad de andra gör.

– Det är en fullständig katastrof där ute om man tittar på vad man får för pengarna. Systemfelet är att man går på lägsta pris, vilket gör att sakerna går sönder och då kostar det ännu mera pengar. Man skjuter bara problemen framför sig, säger Håkan Englund, ordförande i fackförbundet SEKO:s banklubb i Stockholm till SVT.

Förseningarna i fjol var de värsta sedan 2010. Det är signalfel, växelfel och nedrivna kontaktledningar. Tågen var sammanlagt 62 542 timmar försenade i fjol och går inte längre att lita på. Trafikverket säger att vi får räkna med ännu fler förseningar i år.

Det är synd, jag och många andra älskar att åka tåg. Vid en privat resa kan man stå ut med en timmes försening, men när det handlar om jobb går det inte att chansa. Då blir det bilen eller flyget i stället och det är dåligt på många sätt.

Så länge det ser ut som det gör är det vansinne att bygga en höghastighetsjärnväg mellan Stockholm, Göteborg och Malmö. Först måste det som är trasigt lagas och staten ta tillbaka det avreglerade och splittrade underhållet på de spår som finns.

De 230 miljarder kronor som det beräknas kosta att knyta ihop de tre storstäderna i Miljöpartiets älsklingsprojekt kan användas på ett betydligt bättre sätt i hela landet. Den gigantiska investeringen är en usel samhällsekonomisk affär, enligt Trafikverkets egen utredning.

Detta är en ledarartikel som uttrycker Värmlands Folkblads politiska linje, vilken delar arbetarrörelsens värderingar och är oberoende socialdemokratisk.