Begagnade bilar problem för konsumenten

Näringsliv
PUBLICERAD:

Vanligaste klagomålet till Konsumentverket 2018 handlade om begagnade bilar. Även hantverkstjänster ligger högt på listan.

Statistik från Konsumentverket visar att nästan var femte klagomål till Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument under 2018 handlade om köp av begagnad bil och hantverkstjänster.

Att ett arbete blivit dyrare eller att det inte blev utfört på det sätt som konsumenten trodde var överenskommet tillhör de vanligaste klagomålen.

– Bästa sättet för att försöka undvika problem är att alltid använda sig av skriftliga avtal. Vi ser att många bara accepterar offerten, men skriv ett riktigt avtal. Även vid eventuella tilläggsarbeten. Viktigt är också att ha en bra kommunikation med hantverkaren och att inte ha orealistiska förväntningar på resultatet, säger Kristina Westling, ordförande i konsumentvägledarnas yrkesförening, i ett pressmeddelande.

Hantverkstjänster och begagnade bilar har dominerat klagotoppen under flera års tid och kostar konsumenterna cirka 10 respektive 5 miljarder kronor årligen.
Foto: Anders Wiklund/TT

Begagnade bilar är även ett stort bekymmer för många konsumenter. Många söker rådgivning sedan bilen som verkade bra, ändå inte visade sig hålla måttet.

– Motorbranschens riksförbund, MRF, har i samarbete med Konsumentverket tagit fram en ny varudeklaration för alla begagnade bilar. Med hjälp av deklarationen kan köparen enklare se i vilket skick bilen är. Ett bra tips är därför att vända sig till en bilhandlare som är ansluten till MRF. Blir det fel på bilen är det viktigt att komma ihåg att du kan klaga även på begagnad bil i upp till tre år, även om det saknas garantier, säger Gustav Sandgren, vägledare vid Hallå konsument.

Så här jobbar Värmlands Folkblad med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.