Hur licensierar vi spelhyckleriet då?

Ledare
PUBLICERAD:
En ny spellag ska reglera den svenska spelmarknaden hårdare, men vi lär även fortsättningsvis översköljas med spelreklam på internet, i radio och tv.
Foto: Janerik Henriksson/TT
Redan på de stora rikstidningarnas startsidor trängs de, de färgglada och blinkande spelannonserna. Ett timslångt avsnitt av favoritserien på reklam-tv ger dig nästan en handfull reklampauser där mer än vartannat reklaminslag är för ett nätcasino.

Betsson, Leo Vegas, Mr green, Pokerstars, Unibet, Vera & John … Efter en helkväll framför en reklam-tv-kanal nynnar du usla spelreklamjinglar i sömnen.

Alla erbjuder de ”extra bra insättningbonusar”, ”gratis freespins” – och snabba utbetalningar vid vinst. Alla

”Hur kan det ens löna sig med så här mycket reklam?!?”, svär hundratusentals av oss framför datorskärmarna och tv-apparaterna, väl medvetna att spelbolagen förstås får ordentlig valuta för insatsen. Annars hade de aldrig köpt så mycket reklamplats.

Och någon skillnad på mediesajterna eller i reklam-tv-kanalerna kommer du inte märka trots att en ny spellag infördes vid årsskiftet som omvandlar spelmarknaden till en licensmarknad där alla spelbolag måste ha en licens som omfattar en rad åtaganden som man, möjligen naivt, hoppas ska ge effekter på inte minst folkhälsan.

För samtidigt som riksdagen stiftar lagar för att skärpa reglerna på spelmarknaden, bland annat genom att införa en beskattning på de licensierade bolagen som kommer att ge staten hundratals miljoner kronor tänkt att användas på förebyggande insatser mot spelmissbruk – ger sig statskontrollerade Svenska Spel och ATG in i det riktiga spelmörkret genom att på sina hemsidor börja erbjuda onlinespel på så kallade slotmaskiner, den spelform forskarvärlden tycks rörande eniga om är den mest beroendeframkallande.

– Vi har haft en väldigt stor efterfrågan från våra kunder om att kunna spela nätkasino. Av dagens nätkasinospelare är det säkert 60 procent från vår kundbas som spelar men tvingas göra det någon annanstans. Vi vill så klart hellre att de spelar hos oss, säger Fredrik Wastenson, vd och affärsområdeschef på Svenska Spels nya dotterbolag för sport och kasinospel till DN (25/12-18) – och menar att ”vi måste anpassa oss till vad marknaden i dag efterfrågar”.

Det är argumentet som förmedlas av alla säljare av ifrågasatta varor och tjänster: ”Tänker folk ändå spela/kriga/supa, ser vi helst att de spelar/köper vapnen/dricker hos oss”. Men det blir onekligen extra pikant i detta fall.

Enligt Folkhälsomyndigheten är problemspelandet när det gäller just onlinekasinon omfattande. Nästan var fjärde spelare uppger att de spelat längre eller för mer pengar än de planerat. Det betyder förstås inte att en av fyra har ett spelmissbruk, däremot att spelformen uppenbart är förrädiskt lockande.

Närmare var tionde svensk påverkas negativt av spelen, de flesta som anhöriga till, förmodligen lågt uppskattat, 200 000 spelmissbrukare – och staten drar redan in sex miljarder i skatt på spelbranschen varav lejonparten från Svenska Spel. Efter lagändringen, ”skärpningen” av reglerna, blir det mer.

Men hyckleriet till trots, finns det ändå några riktiga ljuspunkter i den nya lagen och spelpaus.se är den allra största.

Här kan alla med ett bank-id på under 30 sekunder spärra sig själva från allt licenserat spel om pengar, hos alla licensierade spelbolag på ett bräde, i en, tre, sex eller tolv månader – oåterkalleligen! Spelbolagen förbjuds därtill att skicka riktad reklam till den som är avstängd!

Tre dagar in på året hade över 2700 personer självmant stängt av sig för spel! Det är ett stort steg i rätt riktning. Om sedan staten kunde agera föredömen på sina egna spelsajter istället för att knuffa spelare närmare spelberoende, vore det förstås ännu bättre.

Detta är en ledarartikel som uttrycker Värmlands Folkblads politiska linje, vilken delar arbetarrörelsens värderingar och är oberoende socialdemokratisk.