Är det skamligt att flyga?

Ledare
PUBLICERAD:
Ja, vi bör skämmas när vi flyger på semester. Förhoppningsvis får skammen oss att flyga mindre.
Foto: Johan Nilsson/TT
Språkrådet och Språktidningen har lanserat 2018 års nyordslista. Flygskam är ett av de 33 nya orden. Ska vi behöva skämmas när vi kliver på ett semesterflygplan? Svaret är ja.

Miljö- och klimatfrågan var het under 2018. Torka och skogsbränder dominerande nyhetsflödet under sommaren. Politiker av alla färger målade upp klimatet som vår tids ödesfråga.

– Klimatförändringen är redan en fråga om liv och död, ambitionerna i klimatarbetet måste höjas, sa FN:s generalsekreterare Antonio Guterres när han invigde klimattoppmötet i polska Katowice för en månad sedan.

Det blev en regelbok till slut, men fortfarande finns inte det riktiga trycket på den rika världen att verkligen ställa om till en annan mer hållbar livsstil. Till exempel fortsätter svenskarna att flyga mer och längre. Utsläppen från våra utlandsresor har ökat med över 60 procent sedan 90-talet.

I en bilaga tryckt i 152 000 ex försöker Karlstad Airport få oss att flyga ännu mer. Nästa vinter går det att flyga direkt till Thailand och flygplatsen kan även erbjuda weekendresor till bland annat Paris.

Att flyga är det mest utsläppsintensiva man kan göra. En enda Thailandsresa tur och retur släpper ut fyra ton växthusgaser, det är hela den årsranson som varje svensk ska ner till om klimatmålen ska kunna nås.

Ingen skugga ska falla på flygplatsledningen. De försöker göra flygplatsen mer attraktiv och lönsam, men det är långt dit. Karlstads kommuns bolag Stadshus AB fick betala 34,9 miljoner kronor i förlustgaranti för 2018.

Likadant ser det ut på de flesta kommunalt ägda flygplatserna som staten övergav för snart tio år sedan. De går back, men alla kämpar för att få en internationell hub och så mycket chartertrafik som möjligt. Det går inte ihop med att vi behöver flyga mindre om det erbjuds Asienresor på flygplatser med bara tio mils mellanrum.

Frågan är hur politikerna tänker när de bygger ut flygplatsen för att riktigt stora flygplan ska kunna använda den. De säger att flygplatsen måste finnas där för näringslivets skull, men företagen är inte intresserade av att resa till Phuket.

SSU Värmlands distriktsordförande Alexander Paulsson är kritisk till de nya investeringarna. Det är onödigt och otidsenligt att starta ytterligare linjer för nöjesresor, säger han och tänker ta strid på partikongressen i vår. Det gör han rätt i.

Flyget är en klimatvärsting, som dessutom har orättvisa konkurrensfördelar. Det betalar ingen skatt på utsläpp och bränsle, utrikesflyget är dessutom momsbefriat. De måttliga skatt som den rödgröna regeringen införde stoppades av den mörkblå budget som antogs i december.

Operasångerskan Malena Ernman och SVT:s skidskyttekommentator Björn Ferry som aktivt väljer bort flyget möts av hån. KD-politikern Sara Skyttedal kallar de som avstår flyget för ”dumpuckon”, men frågan är vem som är dum.

Det är bra om vi skäms när vi kliver ombord på flygplanet för nästa nöjestripp. Den obehagskänsla som uppstår när man inte lever som man borde kan förhoppningsvis få oss att ändra beteende och se över våra resvanor.

Detta är en ledarartikel som uttrycker Värmlands Folkblads politiska linje, vilken delar arbetarrörelsens värderingar och är oberoende socialdemokratisk.