Världsmästaren Johan Kristoffersson och Petter Solberg är utan styrning i rallycross-VM 2019.
PSRX Volkswagen Sweden har beslutat sig för att hoppa av tills vidare.
– Jag fick reda på det i går. Det är verkligen supertråkigt, men jag förstår det också, säger Kristoffersson.
Kristoffersson om stjärnpartyt, rally och oklara framtidenFramtiden oklar även för världsmästarteametSolberg: ”Väldigt bekymrad för sporten”En efter en har tungviktarna lämnat rallycross-VM. Först ut var Peugeot som var det enda renodlade fabriksteamet med Sébastien Loeb samt bröderna Timmy och Kevin Hansen som förare. Därefter följde svenska Fordstallet Olsbergs MSE samt Audi-uppbackade EKS med Mattias Ekström och Andreas Bakkerud samma väg.
Och nu har alltså även Petter Solbergs skapelse PSRX Volkswagen Sweden, med fabriksstöd från Volkswagen i Tyskland, beslutat sig för att hoppa av.
Stallet beskriver det som en paus från mästerskapet under 2019 där de pekar på att just de tidigare avhoppen inte gör det meningsfullt att fortsätta.
Johan Kristoffersson fick beskedet under torsdagen men hade knappt hunnit smälta det på fredagseftermiddagen.
– Det är verkligen otroligt tråkigt att det inte blir något. Men på ett sätt kan jag ändå känna att jag var lika besviken när Audi och Peugeot drog sig ur. Det skulle inte ha blivit samma sak 2019 utan dem, inte lika kul, säger 30-åringen.
Hade du det här på känn?
– Nej, det vet jag inte. Jag har inte spekulerat så mycket, jag kan varken påverka plus eller minus och alla beslut tas så långt ifrån mig. Jag har inte funderat så mycket.
Men du förstår beslutet?
– Ja, det är fullt förståeligt. Vi var de sista kvar bland teamen med fabriksstöd. I det stora hela förstår och accepterar jag beslutet.
Den tvåfaldige världsmästaren, som totaldominerade 2018 års säsong där han vann elva av tolv deltävlingar och tog tillsammans med Petter Solberg stallet till andra raka VM-guldet även i märkesmästerskapet.
– Det har varit två år som jag alltid kommer komma ihåg, två fantastiska år med ett fantastiskt team, ett minne för livet. Men allt har sin tid och nu har vi kommit fram till tiden där det inte längre gick att fortsätta.
Nu återstår att se vad Johan Kristoffersson ska hitta på 2019.
Han håller tills vidare alla tänkbara dörrar öppna.
– Något ska jag allt hitta på. Det är ändå det som är någon slags ljusglimt i allt det här, jag har provat på rally, banracing, längdskidor...
– Något jobb ska jag nog kunna hitta till nästa år. Målsättningen är att få till något inom VW-gruppen och det kommer att bli ett febrilt arbete nu framöver.
Den värmländske stjärnan ska köra minst två rallytävlingar i Kristoffersson Motorsports nyinköpta Volkswagen Polo GTI R5 under vintern, han är anmäld till Romjulsrallyt i Norge i mellandagarna och SM-sprinten i Sundsvall. Målet är även att köra Svenska rallyt i WRC 2-klassen.
Kan det bli en större rallysatsning över hela året nu?
– Det beror helt och hållet på vilka möjligheter jag har i övrigt. Först ska jag scanna av och se vad det finns för möjligheter. Allt är såpass nytt nu.
STCC är också aktuellt i sommar.
– Men det är något som ligger bakom det huvudsakliga jobbet jag har tänkt mig.
Kan det bli rallycross i någon annan form, i ett annat stall?
– Det är svårt att svara på. Men det kanske rör om lite i grytan nu med allt. Det kanske dyker upp något förslag.
Men det finns inget konkret nu?
– Nej, jag har varken sökt eller jobbat efter det. Ingen har väl trott något annat än att jag skulle fortsätta i samma stall inom rallycrossen heller. Nu flyttas allt fram en månad för mig, i slutet av januari bör jag veta mer vad som sker.
Vad har gått snett i VM? Har utvecklingen gått för snabbt?
– Nej, för långsamt. Då tänker jag på satsningen med elen. Det är det fabrikanterna väntar på. Nu när serien kommer igång först 2021 blev det för lång tid för dem, de är inte sugna på att spendera så mycket pengar på en VM-serie innan det blir el. Blir det mästerskapet verklighet tror jag att det kommer att vara annorlunda.
– Men visst har utvecklingen varit snabb i VM, den gick ännu snabbare när Peugeot gick in som full fabrik 2018. Jag tror att det beslutet hade varit enklare att försvara om det hade blivit en elbilsserie 2020.