Landstinget varnar för bedragare

Nyheter
PUBLICERAD:
Landstinget i Värmland varnar nu för att bedragare som är ute efter patienters bankuppgifter är i farten.

Landstinget har uppmärksammats på att patienter kontaktats av personer som påstår sig boka tider till vården och i samband med detta ber om Bank-ID eller andra bankuppgifter.

Personen eller personerna som ringer påstår sig vilja hjälpa patienter med tidsbokning till vården. I samband med detta ber den som ringer om till exempel Bank-ID.

– Landstingets medarbetare ringer aldrig och ber våra patienter om bankuppgifter av något slag. Vi uppmanar alla patienter att vara vaksamma, särskilt om den som ringer begär uppgifter som är personliga, som bankuppgifter, säger Tobias Kjellberg, hälso- och sjukvårdschef, i ett pressmeddelande.

Landstinget i Värmland skickar olika former av brev, kallelser och sms, men om man som patient uppfattar att något inte stämmer går det alltid ta kontakt med vården för att säkerställa att det man fått är äkta.

– Vi tar alla former av bedrägerier på största allvar och undersöker detta. Patienter som misstänker att man utsatts för ett bedrägeriförsök uppmanas att göra en polisanmälan.

Så här jobbar Värmlands Folkblad med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.