Få tillgång till plus - endast 1 krona första månaden

Värmlandstrafik tar krafttag mot telefonköer

Nyheter
UPPDATERAD:
PUBLICERAD:

Värmlandstrafik tar nu krafttag för att minska telefonköerna. Prestandaåtgärder och extrapersonal är några av de åtgärder som sätts in.

Nu ska Värmlandstrafiks telefonköer minska.
Foto: Joachim Lagercrantz

Sedan det nya bokningssystemet infördes den 1 november har Värmlandstrafik brottas med att komma tillrätta med de långa väntetider i telefon som kunderna i servicetrafiken drabbats av vid bokningar av resa.

Värmlandstrafik beklagar nu i ett pressmeddelande de problem det nya systemet orsakat kunderna.

– Svarstiderna i telefon till kund är fortfarande oacceptabelt långa. Ett intensivt arbete av våra tekniker har resulterat i att delar av systemet byggts om och förändrats och ett fantastiskt arbete av våra operatörer och förarna ute i servicetrafiken görs, säger Anders Wahlén, chef för servicetrafiken hos Värmlandstrafik.

Här är övriga åtgärder som nu sätts in för att korta telefonköerna:

• Snabbrekrytering av nya operatörer.

• Kallat in samtliga utbildade operatörsvikarier.

• Beordrad övertid på ordinarie personal.

• Fria och obokade resor för de som åker sjukresa med linjetrafik buss och tåg.

• Förändringar i vårt talsvar (avboka resa, eftersöka bil).

Så här jobbar Värmlands Folkblad med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.