Så lyckades Höljes säkra VM i fem år till

Publicerad:
Presschefen Maria Halvarsson och Finnskoga MK:s ordförande Morgan Östlund, general manager för VM-tävlingen, kunde stolt presentera det nya femårsavalet på torsdagen. Foto: Peter Bäcker

Finnskoga MK och Höljes står värd för VM i rallycross i hela fem år framöver – men det har varit en lång och skakig resa fram till det nya avtalet.

– Utvecklingen går i rasande takt och för en ideell förening uppe i norra Värmland är det ganska tufft att hänga med, säger ordföranden Morgan Östlund.

”Nu blir det nytt publikrekord”

Den 29 oktober 2015 kunde Finnskoga MK presentera ett nytt treårigt avtal som VM-arrangör. Sommarens tävling var den sista i kontraktsperioden och redan innan dess hade nya förhandlingar inletts.

– Det finns inget som tyder på att vi inte ska fortsätta med vår tävling, de vill ju det här. Men det handlar om vad det kommer att kosta, något avtalsförslag jag inte sett ännu, sa Morgan Östlund efter tävlingen som lockade rekordpublik med totalt 51 600 åskådare.

Sedan dess har samtalen fortsatt och till slut kom parterna i hamn.

– Gôtt att det äntligen är slut på spekulationer om att det blir en ny arrangör eller ett nytt land som arrangerar den här tävlingen. Nu kan vi långsiktigt börja jobba framåt för att investera, säger Östlund och syftar på att uppstickare som bland annat Tierp har börjat blicka mot att bli VM-arrangör.

Finnskoga MK vågar satsa hårt när de nu skriver ett nytt femårigt avtal med IMG vilket innebär att VM stannar i Höljes minst till och med 2023.

– Det har varit en lång resa under året. Det har varit både stress och funderingar på vad vi ska göra, säger Östlund.

”Priset är höjt men vi förhandlade ner deras inledande bud”

Det långa avtalet innebär även att Finnskoga MK kommer att vara med över den tilltänkta elektrifieringen av sporten som är framflyttad till 2021.

Var det tal om någon annan kontraktslängd i processen?

– Egentligen inte. Vi har tänkt mer långsiktigt. I min värld började vi med tre år förra gången bara för att få chansen att ändra om det blivit något fel. Sen har jag tänkt om, just för att få mer långsiktiga investeringar och lägga på locket att det är Höljes som gäller, att det inte finns några andra alternativ. Samtidigt har andra arrangörer också valt att skriva fem år. Tre år går fort och det är en process som är ganska jobbig med avtalsskrivningar och förhandlingar, säger Östlund.

Parterna har haft möten i London och i Tyskland samt ett antal mejl- och telefonkonversationer. Finnskoga MK lyckades till sist pruta på prislappen som IMG inledningsvis satte.

– Priset är höjt men vi förhandlade ner deras inledande bud. Samtidigt måste vi acceptera att jobba efter att det blir dyrare, vi vill ha tävlingen kvar i Värmland och har ett väldigt stöd av alla entusiaster som kommer till Höljes och som önskar det här. Det vore skam att gå i från det och därför känns det gôtt att ha det i hamn och fem år framför oss där vi kan jobba helhjärtat igen.

Fanns det några alternativ?

– Det gjorde det inte om man ska ha gott samvete till de som tycker att det är roligt. Vi vill verkligen inte lägga ner tävlingen. Det som man kan vara orolig för att det inte skulle ha blivit en fortsättning är att promotorn tänker på ett annat sätt och inte vill ha med oss eller sätter priset och kraven alltför högt. Men nu har jag tvärtom känslan att de är lika intresserade som vi. Det har varit ganska avslappnade och trevliga möten vi har haft.

Johan Kristoffersson vann årets deltävling i Höljes.
Johan Kristoffersson vann årets deltävling i Höljes. Foto: Peter Bäcker

2019 års tävling avgörs 5–7 juli och första helgen i juli kommer att gälla även de kommande fyra åren.

– Det var ett krav vi hade. Det är en ”magic weekend” och vi kan inte flytta den, då blir det något annat. Det var inte svårt att få det datumet heller.

Från IMG:s sida är man lyriska.

– Vi är mycket glada över att kunna bekräfta en femårig kontraktsförlängning med Höljes, en bana som älskas av förare, team och fans. Höljes har varit en huvudbeståndsdel i VM-kalendern ända sedan mästerskapet startades och storpubliken som varje år är på plats på varje VM-tävling i Sverige är ett bevis på den bestående attraktionskraften, säger James Taylor, vicepresident för rallycross hos rättighetsinnehavaren IMG, i ett pressmeddelande.

– Medan vi har omfamnat nya banor och territorier som Spa-Francorchamps och Abu Dhabi är det viktigt att vi samtidigt förblir trogna till rallycrossens arv – och det finns inget ställe som är mer synonymt med vår sport än Höljes, fortsätter han.

Artikeltaggar

Finnskoga MotorklubbHöljesMorgan ÖstlundRallycrossRallycross-VM

Så här jobbar VF med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.

Läs vidare