Mikaela Åhlin-Kottulinsky har inlett förhandlingar om en ny säsong i STCC med PWR Racing. Samtidigt har hon blandade känslor kring nya mästerskapet W Series som ska hjälpa kvinnor till formel 1.
– Det kan vara en språngbräda, men det krävs mer, säger värmländskan.
Den Hammaröbördiga racerföraren har avverkat sin andra säsong i PWR Racing och tog stora kliv framåt under året.
Värmländskan slutade på tiondeplats i mästerskapet och blev den första kvinnan att vinna en STCC-tävling (även om resultatet är överklagat).
Förhandlingsläget inför en ny satsning torde vara bra.
– Det känns lite lättare än efter förra säsongen så klart och jag är tacksam för att PWR och Red Bull trodde på mig inför den här säsongen, utan deras stöd hade det inte varit möjligt. Men inget är säkert förrän avtal är signerade, säger Åhlin-Kottulinsky.
Målet från båda parter är dock att fortsätta samarbetet.
– Vi jobbar mot att fortsätta jobba tillsammans. Men ännu har jag inget kontrakt.
Åhlin-Kottulinsky har tidigare även skrivit historia som första kvinna att vinna en enhetsserie arrangerad av Volkswagen Motorsport när hon segrade i Volkswagen Scirocco R-cup 2014. Hon vet med andra ord vad som krävs för att vinna i en mansdominerad sport.
Därför är hon lite skeptisk till den nya satsningen W Series som offentliggjordes under onsdagen. Racingseriens mål är att hjälpa kvinnor till formel 1.
“Tror inte det är lösningen för att ta en tjej hela vägen till F1”
De 20 bästa kvinnliga förarna i världen ska väljas ut till satsningen genom en noggrann urvalsprocess där profiler som David Coulthard, tidigare F1-stjärna, Adrian Newey, stjärndesigner inom F1, och Dave Ryan, tidigare stallchef för McLaren.
– Jag tycker att det är en bra möjlighet och språngbräda för de som inte har ekonomiska möjligheter att ta sig in och även ett sätt att få in fler tjejer i motorsporten. Men jag tror inte att det är lösningen för att ta en tjej hela vägen till F1. Att ta klivet från de här bilarna direkt till F1 blir väldigt svårt och det krävs antagligen mycket mer pengar, en långsiktig plan och support, säger Åhlin-Kottulinsky.
Motorsport är en av få idrotter där kvinnor och män tävlar på lika villkor.
– Serien kanske kan bli stor i sig, få mycket media och åskådare. Men i slutändan handlar det om tävlandet och vad man vill. Jag tävlar för att bli bäst och ta mig in på ställen där kvinnor tävlar på lika villkor som männen, det är det jag tycker är fantastiskt med motorsporten.
W Series ska bestå av sex tävlingar i Europa under 2019 och alla tävlar i identiska F3-bilar. Totalt finns drygt 13,5 miljoner i prispotten varav cirka 4,5 miljoner tillfaller vinnaren för att kunna finansiera en framtida F1-satsning.
Värmländskan är inte intresserad av att försöka slå sig in och ta en plats.
– Hade jag varit jätteung och kanske precis bytt från gokart och velat satsa mot formelbilar hade jag kanske provat. Men för att återigen tänka realistiskt, hade man inte fått mer support så kanske resan hade slutat efter ett år i den serien, säger hon.