Få tillgång till plus - endast 1 krona första månaden

Kristoffersson STCC-mästare

Motorsport
UPPDATERAD:
PUBLICERAD:

Det behövs ingen diskussion. STCC-mästaren 2018 heter Johan Kristoffersson.</br>Med en formidabel uppkörning i finalhelgens första race på Mantorp Park kopplade Volkswagenföraren greppet om guldet. Med nerverna under kontroll säkrade han sedan sin andra STCC-titel i säsongens sista race.

– Vi kom till finalen i underläge, men lyckades vända på det. Jag fick faktiskt lite feeling av Solvalla 2012, säger mästare Kristoffersson.

Då var det Rickard Rydell som fick ge upp titeln till värmlänningen. Den här gången var det Robert Dahlgren som fick se sitt försprång gå upp i rök. Den andra hela STCC-säsongen för Johan Kristoffersson slutade med ett andra guld.

Trots ett dåligt kval, och därmed bara startruta sju i första racet, lyckades Johan köra upp sig till en övertygande seger.

– Jag chansade med att bromsa sent många gånger och det var vad som krävdes för att göra omkörningarna.

Pås gränsen

Flera gånger var det precis på gränsen för vad som är möjligt att genomföra på en racerbana, men alltid med marginalerna på rätt sida. En mästerlig och iskall uppvisning.

– Så klart är det förenat med risk att vara så aggressiv, men det kommer med erfarenheten att veta var gränsen går, säger Kristoffersson, som utnyttjade kapaciteten i sin Golf GTI TCR till fullo.

Volkswagen Dealer Team har legat på den gränsen många gånger den här säsongen.

– Det känns ju konstigt att vara regerande världsmästare i rallycross, komma till ett svenskt mästerskap och känna att man är i underläge, men vi har faktiskt inte haft farten jämfört med de bästa. Vi har fått gripa alla halmstrån vi kunnat. Jag måste verkligen tacka teamet för arbetsinsatsen och dessutom har det krävts att jag har presterat 100 procent och inte 99.

Ros av pappa Tommy

Johan Kristoffersson behöver inte vara blygsam när det gäller den egna förarinsatsen.

– Otroligt! När det som bäst behövs är han som allra vassast, säger Tommy Kristoffersson berömmande om sin superstjärna.

Bytte växellåda

Men framgången är förstås inte en enmansshow. Det framhåller teamchefen med stolthet och skärpa.

– Det är ett privilegium att få uppleva det här och få vara chef över ett sånt gäng. Det finns ingen som kastar in handduken i förväg. I storm och regn låg våra mekaniker och bytte växellåda i natt.

Just växellådan var det som fällde titeljagande Robert Dahlgren. Med tre poäng att hämta in fick PWR-föraren ge upp i säsongens sista race.

Marginal kan öka

Johan Kristoffersson kunde därmed defilera hem totalsegern med en avslutande femteplats. Den betydde tio poäng och totalt 195, tretton fler än tvåan Robert Dahlgren, en segermarginal som kan öka om domen mot PWR-teamets avgassystem skulle ändras i nästa instans.

– Det är ”supergôtt” att allt är klart redan nu och att det inte behövs något snack om det beslutet, tycker Tommy Kristoffersson.

Bakom Kristoffersson och Dahlgren slutade Daniel Haglöf totaltrea före Lestrup Racing Teams Andreas Wernersson. VW-föraren Wernersson gjorde en stark avslutning med en andra- och en fjärdeplats, men var inte helt nöjd ändå.

Kanske kan det också bli ytterligare en titel att glädja sig åt. Hugo Nerman var snabbaste junior i sista racet och därmed tar han guldet om PWR-teamet skulle bli av med sina poäng från Karlskoga.

1. PWR Racing 358 p
2. Volkswagen Dealer Team BAUHAUS 239 p
3. Lestrup Racing Team 196 p
1. Johan Kristoffersson 195 poäng
2. Robert Dahlgren 182
3. Daniel Haglöf 174
4. Andreas Wernersson 160
5. Philip Morin 111
6. Fredrik Ekblom 110
Så här jobbar Värmlands Folkblad med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.