I veckan friades Mikaela Åhlin-Kottulinsky och de övriga PWR-förarna av Svenska bilsportförbundets disciplinnämnd. Nu överklagas dock det beslutet till juridiska kommittén.
Historien om huruvida PWR Racings avgassystem överensstämde med regelverket eller inte i samband med tävlingarna på Gelleråsen rullar vidare.
Mikaela Åhlin-Kottulinsky, som vann det andra loppet, Daniel Haglöf, etta i det första heatet, Philip Morin, tvåa, och Robert Dahlgren, femma, fick tillbaka sina placeringar och poäng via ett beslut av Svenska bilsportförbundets disciplinnämnd den gångna veckan.
Men nu har WestCoast Racing och Honda Racing Sweden, de team som lämnade in protest mot PWR Racings bilar under tävlingarna på Gelleråsen, överklagat beslutet.
Överklagan kommer att hanteras av SBF:s juridiska kommitté (JK). Något beslut kommer inte att fattas innan helgens finaltävling är körd varför det inte är säkert att det går att utropa en slutlig segrare i STCC till helgen.
PWR-föraren Robert Dahlgren toppar mästerskapet på 167 poäng. Han skuggas av Johan Kristoffersson, Volkswagen, på 160 poäng. Även Daniel Haglöf, PWR, och Andreas Wernersson, Lestrup, har en teoretisk chans att ta hem mästerskapet.
Dahlgren kan bli fråntagen 19 poäng om överklagan går igenom och han åter igen diskas från loppen på Gelleråsen och Haglöf kan förlora 39 poäng.
Bråket kring diskningarna har rört upp känslorna hos samtliga inblandade och svenske TCR-basen Greger Petersson var under veckan hård i sin kritik mot STCC.
På fredagen gick dock parterna ut med att det inte blir någon skilsmässa.
– Vi fortsätter vårt långsiktliga samarbete precis som tidigare och hoppas att vi kan utveckla klassen i positiv riktning gemensamt, säger Greger Petersson i ett pressmeddelande.
– STCC kommer att fortsätta tävla med TCR-reglementet som är det starkast växande i världen och vi har ett väl fungerande samarbete med dem, säger Hans Bååth, styrelseordförande STCC AB.