Onsdag, 26 april - vecka 17
Karlstad

Originalet handlade om kvinnors rätt till trygghet

Systrarna Moa och Mikaela Krestesen, 36 och 32 år, har ”hur många gånger som helst” sett filmen Dirty Dancing tillsammans. När Umeå kommun gav dem uppdraget att skapa ett verk på temat ”trygg i stan” låg svaret alltså nära till hands.Så föddes neonverket Nobody puts Baby in a corner, det som Karlstads universitet nu invigt en egen version av.

Artikeln fortsätter efter annonsen

Moa har gått igenom konsthögskolan i Umeå under första halvan av 2000-talet, och har sen blivit kvar i stan. Hon har alltså, i likhet med alla andra Umeåkvinnor, behövt vara rädd att råka ut för Hagamannen – den serievåldtäktsman som agerade i Umeå under en lång period.

Den historien var också anledningen till Umeås beställning, i samband med en särskild ljusfestival. Fastighetsbolaget Balticgruppen stod för finansieringen.

– Man behövde något som lyste upp en plats, säger Moa.

Något som byggde på behovet av trygghet i det offentliga rummet, och som framför allt riktade sig till unga kvinnor.

I vanliga fall ägnar Moa Krestesen sig framför allt åt teckning och målning. Mikaela – som gått Konstfack i Stockholm – jobbar för sin del med foto, film och installationer. Neon var inte främmande för henne.

– Men det är ett ganska ensamt yrke att vara konstnär, konstaterar Moa.

Därför arbetar systrarna ibland tillsammans i konstellationen Sisters of Jam. Tillsammans kom de på att det faktiskt går att hämta en del av ett verk – i det här fallet en film som det är lite skamligt att gilla – och återanvända det i en ny kontext, beskriver Mikaela.

– Vår önskan är att det också ska förknippas med att ”den här kommunen står för jämställdhet”. Feminism handlar ju inte bara om kvinnor, säger Moa.

I Umeå sitter citatet ganska högt upp på en husvägg vid Vasaplan, centrum för busstrafiken. Där blandas det med reklam och smälter in i stadsmiljön. Någon livlig debatt, som den som uppstått på och kring Karlstads universitet, har inte hörts där.

– Där är det mer så att det fotas, läggs på bloggar och får andra användningar.

– Men vad man än gör på universitet ger reaktioner, konstaterar Mikaela lugnt.

En ren kopia av verket i Umeå är det nu inte som invigts i Karlstad – det skiljer i både typsnitt och färg. Men själva budskapet håller att återanvända många gånger, tycker de båda. Och att innebörden omformuleras, som i invigningstalen, har de inget emot – tvärtom tål meningen att tolkas om och om igen.

Än så länge är det bara Karlstad som bett att få köpa verket, efter Umeå. Ett annat universitet har tidigare visat intresse, men då förutsatt finansiering via Statens konstråd.

– Vår plan är att få orden att lysa på så många platser som möjligt, säger Moa Krestesen.

Rätta oss
1 / 1
Mikaela och Moa Krestensen skapade ursprungligen sitt konstverk i Umeå 2008, ett par år efter gripandet av Hagamannen, men låter det gärna få andra tolkningar.
Aktuell artikel (1 av 8)
Originalet handlade om kvinnors rätt till trygghet

Dela på facebook

Läs Värmlands Folkblad i digitalt format - redan idag

Du får dagens, gårdagens eller förra veckans tidning - direkt i din mobil eller surfplatta

Jag vill prenumerera!