Måndag, 26 juni - vecka 26
Karlstad

Karlstad först ut att flyga med biobränsle

Med en världsunik anläggning för bioflygbränsle går det nu att flyga miljövänligare från Karlstad Airport. Under torsdagen gick turen mellan Karlstad och Frankfurt på gammal frityrolja.

Artikeln fortsätter efter annonsen

Europas, och kanske världens, första stationära tankanläggning för bioflygbränsle invigdes under torsdagen på den miljöcertifierade Karlstad Airport som ägs och drivs av Karlstads kommun.

– Det känns otroligt stort. I förlängningen kan det skapa jobb på olika sätt. Det är bara början det här, säger Per-Samuel Nisser, kommunstyrelsens ordförande i Karlstad.

I samband med invigningen avgick den första reguljära flygningen med bioflygbränsle i Sverige, från Karlstad till Frankfurt. Under turen sparade man in 400 kilo utsläpp av koldioxid. Och tanken är att alla flyg som lyfter från Karlstad under nästa år ska vara tankade med miljövänligt jetbränsle som gjorts på förnyelsebara råvaror.

– Turen till Frankfurt flyger vi på vegetabilisk frityrolja från restauranger i USA. Oljan har renats och raffinerats innan den skeppats hit. I övrigt kan bränslet tillverkas på alger, restprodukter från industrier och råvaror som inte konkurrerar med matproduktion eller förstör miljön, berättar Thorbjörn Larsson, vice president på Statoil Fuel & Retail Aviation som är Europas största leverantör av bränsle.

Han var först med att presentera idén om anläggningen.

– Det här kommer bli stort. Flyget behöver biobränsle för att klara miljömålen. Flygandet ökar stadigt. Vi valde Karlstad för att här finns ett stort miljöengagemang, en stark skogsindustri och volymerna är hanterbara, säger Thorbjörn Larsson.

Slutmålet är lokal produktion av biobränsle i Värmland.

– Det finns stor potential i att använda skogens restprodukter. Det kanske dröjer mellan fem och 20 år innan det blir verklighet, säger Maria Hollender, vd på Paper Province som är ett världsledande kluster inom massa- och pappersindustrin i Värmlandsregionen.

Satsningen på bioflygbränslet har fått stor uppmärksamhet internationellt. Det miljövänligare alternativet kostar tre gånger så mycket som vanligt jetbränsle, men genom en fond för klimatkompensation behöver inte flygbolagen betala mer än vanligt när de tankar biobränsle.

– Det är heller ingen kostnad som läggs på biljetten. Resenärerna får klimatkompensera frivilligt. Bränslet blir billigare när efterfrågan ökar, säger Peter Landmark, vd på Karlstad Airport.

Statoil och flygplatsen har delat på investeringskostnaden på tio miljoner kronor som anläggningen kostat. Även Region Värmland och Trafikverket är med och delfinansierar projektet.

Rätta oss
1 / 1
Airport officer Pär Olsson höll i slangen när Karlstad Airports vd Peter Landmark, Thorbjörn Larsson från Statoil, Merel Laroy från SkyNRG, Maria Hollender från Paper Province, Ian Woodley från BMI, Susanne Dekker från SkyNRG och kommunstyrelsens ordförande Per-Samuel Nisser påbörjade tankningen av Frankfurtflyget.
Aktuell artikel (1 av 8)
Karlstad först ut att flyga med biobränsle

Dela på facebook

Läs Värmlands Folkblad i digitalt format - redan idag

Du får dagens, gårdagens eller förra veckans tidning - direkt i din mobil eller surfplatta

Jag vill prenumerera!