Söndag, 23 juli - vecka 29
Karlstad

Dyr vrakhistoria mot sitt slut

Skeppet, eller kanske snarare skeppsvraket, Mainau of Gothenburg håller nu som bäst på att bärgas från sin viloplats intill Lambergskajen.Därmed blir bekymret Mainau snart historia. Men en dyr sådan.
Artikeln fortsätter efter annonsen

Mainau of Gothenburg tog sina första simtag redan 1950 och lär en gång i tiden ha varit fiskebåt vid den gotländska kusten. Av den historien finns det inte mycket till dokumentation, men sedan Mainau kom till Karlstad har hon blivit något av en rikskändis.

Under de senaste tre åren hon blivit bogserad, bärgad, utsatt för sabotage och på det hela taget befunnit sig längre tid under vattenytan än över den. Något som kommunen nu hoppas att det ska vara slut med.

– Förhoppningsvis kan den här historien nu avslutas på ett bra sätt. Det vore bra om vi fick en båt mindre att bekymra oss över, säger Hans Wennerholm, chef på teknik. och fastighetsförvaltningen i Karlstad.

Problemen med Mainau har varit många, och de har kostat kommunen stora pengar. Båtens idag 57-åriga ägare har man till dags dato inte fått vare sig några pengar eller någon hjälp ifrån och risken är förmodligen stor att man heller aldrig får det. Vad slutnotan för Mainau hamnar på vet ingen i dagsläget, men en trolig uppskattning ligger mellan en halv miljon och en miljon kronor, vilket skattebetalarna mest troligt kommer att få stå för.

Enligt Hans Wennerholm måste kommunen nu bli bättre på att undvika att dras in i sådana här båtproblem.

– Vi håller på just nu med nya hamnföreskrifter som ska förtydliga hur vi ska behandla de här ärendena och göra att vi har delvis bättre bevakning av de båtar som anlöper våra hamnar. Både för att vi inte ska få fler sådana här bekymmer och för att intresset för våra kajplatser har ökat och att det idag är konkurens om platserna. Det är naturligtvis positivt, men det ska vara rätt båtar också, säger han.

Ansvariga för bärgningsarbetet är Kronofogden och de första förberedelserna för ett lyft gjordes under måndagen.

– Arbetet har påbörjats, men själva lyftet görs först under tisdagen, berättar Jan Laabraten på Kronofogden.

När Mainau väl kommit upp på land så kommer hon att styckas och skrotas.

Rätta oss
1 / 2
Jan Labraaten från Kronofogden är den som ser till att bärgningen av Mainau genomförs. När skeppet har kommit upp på land kommer det att styckas och skrotas.
2 / 2
Mainau of Gothenburg är nu på väg mot sin sista vila. Efter flera år av sjunkningar och bärgningar ska hon nu för sista gången tas upp ur vattnet för att sedan skrotas. Därmed blir Karlstad ett båtbekymmer fattigare.
Aktuell artikel (1 av 7)
Dyr vrakhistoria mot sitt slut

Dela på facebook

Läs Värmlands Folkblad i digitalt format - redan idag

Du får dagens, gårdagens eller förra veckans tidning - direkt i din mobil eller surfplatta

Jag vill prenumerera!