Fredag, 20 januari - vecka 3
Nyheter

HUI: Ljus framtid för Konsum

Foto: Peter Bäcker

I dag beslutar förvaltningsrådet om Konsum Värmlands framtid.

Miljonförluster och nedläggningshot till trots – framtidens är Coops, enligt Per Andersson, senior analytiker på Handelns utredningsinstitut, HUI.

– Coop kommer komma stärkt ur det här, säger han.

Artikeln fortsätter efter annonsen

Hundratals jobb är i fara när charken och bageriet inom Konsum Värmland hotas av nedläggning, liksom Mansion och Affection samt ett flertal tjänster vid Coop Forum Bergvik.

Något som VF skrev om förra veckan.

På tisdagseftermiddagen träffas förvaltningsrådet, Konsum Värmlands ytterst styrande organ, för att ta ställning till de olika förslagen om organisationens framtid, varav ovanstående är ett.

Att produktionsdelen, charken och bageriet, riskerar försvinna är inget Per Andersson har några synpunkter på.

– Jag tror att Konsum Värmland har en välgrundad anledning att göra som de gör. Alla regioner ser över sina kostnader och ibland måste man göra neddragningar för att kunna satsa framåt och frigöra kapital. Även om det är tråkiga nyheter är det ingen dramatik i det så länge man återinvesterar i butiksled, säger han.

För det är just på arenan för kundmötet som Per Andersson anser att resurser ska riktas. Och här har Konsum Värmland satsat stort på att bygga om Forum på Bergvik liksom på den nya butiken på Välsviken.

– Krutet ska läggas i butiksled, det är där försäljningen sker. Plus att satsa på att öka kundflödet in till butiken, menar Per Andersson.

HUI, som ägs av branschorganisationen Svensk Handel, bedriver bland annat forskning och analys kring handel. Per Andersson har under flera år varit inriktad mot just det värmländska näringslivet och enligt honom är Konsum Värmlands lokala profil en stark anledning till att föreningen, trots kräftgången med 200 miljoner i underskott de fyra senaste åren, klarat sig bättre än övriga Coop Sverige som brottats med än större ekonomiska problem.

– Konsum Värmland har varit duktiga och lyckats bevara den lokala touchen, de har kallat sig förening och varit bra på att fånga lokal igenkänningsfaktor, säger Per Andersson och fortsätter:

– Det ska man profilera ännu hårdare för det lokala är det starka. I en globaliserad värld där man knappt vet varors ursprung är det ur marknadsföringsynpunkt en styrka att jobba lokalt. Men sedan blir volymerna kanske inte tillräckligt stora för att få lönsamhet i det och då kanske man inte kan ha priser man vill konkurrera med. Men det kan också vara en fråga om marknadsföring, man kanske inte har marknadsfört tillräckligt?

Att Konsum Värmlands ställning ändå försvagats, säger Per Andersson, har att göra med en generellt hårdnande konkurrens inom hela detaljhandeln. Såväl Lidl som Axfood och framför allt Ica har tagit stora marknadsandelar som Konsum haft historisk ensamrätt på.

– Tidigt 2000-tal gjorde Ica en stark inbrytning på den värmländska marknaden inom detaljhandeln, de gjorde ett stort koncept- och profileringsarbete med Ica Maxi Bergvik som blev en stark konkurrent till Obs Bergvik. Konkurrensen har sedan fallit igenom på många andra enheter också där Ica starka supermarket-butiker ökat den lokala konkurrensen.

Trots läget ser Per Andersson optimistiskt på framtiden för Konsum Värmland och Coop i stort.

– Ica och Lidl är väldigt offensiva, och Lidl är raketen som vi som tycker om att granska dagligvaruhandeln följer med stor uppmärksamhet. Men jag tycker att läget är optimistiskt för Coop. De börjar få ordning på sina koncept och de har en fantastisk butiksstruktur och ligger på bra ställen, möjligheterna att utveckla befintliga enheter är goda.

– Ica har en stark ställning bland medelklassfamiljerna. Där måste Coop bryta sig in och ta upp kampen om barnfamiljerna, det är viktigt att Coop går i riktning mot den marknaden. Däremot har Coop en starkare ställning bland äldre och yngre, vilket är intressant. Det är ju de yngre som i nästa steg blir medelklass. Får Coop upp sin kundtrafik tror jag att Coop på sikt kommer ta tillbaka många kunder. Långsiktigt ser jag väldigt positivt på Coop som kommer komma stärkt ur det här.

Rätta oss
1 / 1
Trots hundratals miljoner i underskott och ett aktuellt neddragningshot ser HUI, Handelns utredningsinstitut, positivt på framtiden för Konsum Värmland.
Aktuell artikel (1 av 8)
HUI: Ljus framtid för Konsum

Dela på facebook

Läs Värmlands Folkblad i digitalt format - redan idag

Du får dagens, gårdagens eller förra veckans tidning - direkt i din mobil eller surfplatta

Jag vill prenumerera!