Foto: Eric Bengtsson

VF i går.

”Det är en dödens väg”

Gumhöjden

En vägsträcka som Otterdals­rakan, där tisdagens dödsolycka inträffade, borde ha skyltats ner till 80 kilometer i timmen då hastigheterna på landets vägar sågs över i november i fjol. Det säger trafik­säkerhetsanalytikern Östen Johansson på Trafikverket i Borlänge.

– Jag har specialstuderat väg 247 mellan Björbo och Ludvika, som väldigt mycket liknar väg 246, och det är en ”dödens väg”. Det har inträffat en dödsolycka vart femte år de senaste 25 åren som jag följt den, och det är inte acceptabelt. Där har medelhastigheten legat på 95 kilometer i timmen, och den skyltades ner till 80 i november. Att hastigheterna har gått ner vet vi, men det är för tidigt att säga om det också syns på olycksfrekvensen, säger Östen Johansson.

Han menar alltså att 90 kilometer i timmen är för mycket på 246:an, och att farten borde dämpas.

– Det är klart att har man bråttom mellan Hagfors och Filipstad så trycker man på. Däremot kommer det aldrig att bli mitträcken på den vägen, den är för smal och trafiken för liten, säger han.

Östen Johansson hävdar att den långsiktiga trafikolycks­utvecklingen i landet trots allt är positiv.

– Vi säger att om trafiken ökar måttligt så minskar antalet döda med tre procent om året. I vinter hade vi en period på 17 dagar utan en enda dödsolycka i landet, och det tyckte vi var sensa­tionellt. Men nu i sommar har vi ett snitt på ungefär en trafikdödad om dagen.

Att antalet trafikoffer skiljer sig mellan årstiderna beror dels på skillnad i väder och väglag, dels på vad folk har för ärende i trafiken, säger Östen Johansson.

– Ju kallare vinter, desto färre dödsolyckor: snön fungerar som vägräcke. Och på vintern är det hög andel nyttotrafik: tjänsteresor, varutransporter, resor till och från jobbet. Men när det är semester är det något helt annat – då kör man moped, provar motorcykeln, och så är trafiken 40 procent högre.

Chefen för trafikpolisen i Värmland, Håkan Eriksson, håller med om att det är fler olyckor med dödlig utgång på sommaren varje år, och han är bedrövad över den senaste tidens många svåra olyckor i Värmland.

– Vårt största mål är att minska antalet döda och skadade. Det känns som att arbetet har raserats – som om vi vore snickare som kommer till jobbet och ser att någon rivit det vi byggde dagen innan… Men då är det bara att börja om.

Håkan Eriksson har svårt att se någon gemensam nämnare för sommarens värmländska döds­olyckor.

– Vad jag kan se finns det alla sorter: fotgängare, cyklist, mc-förare, frontalkrock, påkörning i sidan, vänstersväng, flugit ut genom takluckan…

– Hastigheten har varit avgörande i flera fall, det är jag nästan övertygad om. Vi gör alla misstag och konsekvenserna blir svårare ju fortare det går.

I dag finns det 16 trafikpoliser i Värmland. På 90-talet var man 40, och att några av de nya poliser som politikerna lovar ska gå till trafikövervakning har Håkan Eriksson inte fått något löfte om, trots att han menar att vikten av synliga poliser knappast är större någonstans än just i trafiken.

– Om man gör fel i trafiken är ett bötesbelopp ett billigt straff, om alternativet är att omkomma, konstaterar han.

Mer från Förstasidan

Integration öppnar för skogsjobb

09:19

Skogsjobbet lockar ett 20-tal invandrare i Östvärmland.
I vår ska de vara klara att ta ett jobb.

Annons

25-åring greps – matade slag mot man

08:24

En man förd till sjukhus med huvudskador.

Storförlust för KIBF-damerna

21:04

Karlstad IBF stod emot i 35 minuter borta mot topplaget Iksu.
1–0 och 2–0 kom inom loppet av tre sekunder.
– Då blev det verkligen rullgardin, säger tränaren Anders ”Fimpen” Hägglund.

”Sammen” kritisk efter Tollefsens matchstraff

20:05

Först fick han sitt mål bortdömt.
Sedan snackade lagkaptenen Ole-Kristian Tollefsen till sig ett match penalty – med en match automatiskt avstängning som påföljd.
– Oavsett vad som sägs så är det inte acceptabelt, säger tränaren Tommy Samuelsson.

Usel förstaperiod sänkte FBK

20:19

Sju raka matcher med poäng.
Färjestads självförtroende av den sviten var som bortblåst i den första perioden mot Brynäs.
– Vi är ett steg efter hela tiden, säger Tommy Samuelsson.

Färjestad överkört i Gävle

18:26

Brynäs dödade matchen i första perioden. Där skaffade sig hemmalaget en 3–0-ledning – mycket tack vare ett virrigt och passivt Färjestadsförsvar.
Till slut kunde Gävlelaget vinna klart med 4–1.

Annons

Andra raka segern för Hellton

19:12

Hellton tog sin andra raka seger.
Nästjumbon Strands IF Hudiksvall besegrades i en tuff bortamatch.
– Vi gör en okej match, men har mer att ge, säger tränaren Tomas Dunder efter 27–22-segern.

Ansiktsförlamning ledde till dopningdom

16:16

Johan Kristoffersson tvingades ta kortisontabletter för att behandla en ansiktsförlamning. Teamet missade att anmäla det till Fia – nu är den värmländske rallycrossföraren fälld för dopning.
– Det är ändå en mild och förståndig dom, säger teamchefen Tommy Kristoffersson.

Brynäs - Färjestad 16.00

Färre skott – men fler poäng

14:48

– Tidigare kändes det som vi lade pucken på mål för att värma deras målvakt. Nu värderar vi våra lägen, säger Tommy Samuelsson, tränare i Färjestad.

Klepis lämnade ”av familjeskäl”

15:14

Inte helt oväntat kommer det bli spel i den tjeckiska ligan för Jakub Klepis som lämnade Färjestad i torsdags.
Enligt uppgifter i tjeckisk media handlar det om HC Trinec.

Annons
Annons

Köp lösnummer

Hockeytipset

Annons
Annons

Prenumerera

Senaste webbisen

Namn: Anastasia
Födelsedag: 2014-10-01

Hon vill lära oss dricka bättre kaffe

Möt Anna Nordström, en av landets högst diplomerade kaffeexperter och mäktigaste fikatrendsättare.

Annons

Angelica Rage vill inte ”göra det sedan”

Forshaga hade med största sannolikhet inte sett ut som det gör om det inte varit för Angelica Rage. Nu slutar hon som kommunalråd efter 20 år.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons