Skapa ett framgångsrikt företag med kommunikation

September 2007

Att kommunikation gör skillnad är inte nytt. Men hur skapas god kommunikation på en arbetsplats?
VF Näringsliv ställde frågan till kommunikationskonsulterna Maria Stenberg och Anders Thorén på Ord & Bild.

Tänk dig att fikarummet på jobbet ska byggas om till ett konferensrum. Det kan tyckas som en trivial händelse att informera om.
Chefen kanske rycker på axlarna och tänker att händelse kan negligeras. Det händer viktigare saker inom företaget.
Enligt Maria Stenberg och Anders Thorén är det fel inställning.
- Man måste fråga sig: "Hur tänker målgruppen?" Hur ska jag slippa konfrontation? En sådan liten grej som att inte informera om fikarummet kan minska förtroendet hos anställda och tumma på tilliten. Ord i rättan tid gör stor skillnad, säger Maria Stenberg som i likhet med Anders Thorén har mångårig erfarenhet av kommunikationsarbete.
Det var på 1970-talet som informatören började smyga sig in på arbetsmarknaden. Allt sedan dess har kunskapen kring kommunikationens betydelse i arbetslivet utvecklats.
I dag används kommunikation som ledningsverktyg på de flesta arbetsplatser.
- Fler och fler förstår att kommunikation är ett kraftfullt medel för att styra och leda ett företag, säger Anders Thorén.
Samtidigt påpekar han att långt från alla är medvetna om vikten av god kommunikation. Det märks inte minst när en verksamhet står inför en negativ förändring.
Det paradoxala är att det ofta är vid sådana tillfällen som kommunikationen brister inom ett företag.
När behovet av klarhet är som störst blir kommunikationen som sämst.
- Det största misstaget man kan göra är att inte kommunicera vid negativa förändringsprocesser. Men många chefer blir rädda, säger Maria Stenberg.
Hon får medhåll från Anders Thorén.
- Det är allmänmänskligt att undvika det obehagliga. Men det är viktigt att kunna kommunicera i såväl medgång som motgång, säger han.
Ett vanligt misstag är likaså att inte informera i osäkra situationer på grund av att informationen är otillräcklig.
- Lyckad kommunikation handlar om att fortsätta informera trots att det inte finns något att informera om. Informationen måste upprepas. Om och om igen, säger Maria Stenberg.
Hon exemplifierar med en händelse från sin tidigare arbetsplats på Karlstads kommun. Där arbetade hon som informationschef i samband med Tsunamikatastrofen och mordet på lilla Sabina i Arvika 2004.
- Vi samlades på jobbet på annandag jul. Vi visste inte särskilt mycket om vad som hänt men vi la ut all information på hemsidan. Genom den visade vi att: "Vi vet att något har hänt.Vi förstår er oro. Vi agerar." Det skapar i sin tur förtroende.
Nyckeln till en framgångsrik kommunikation handlar således om tydlighet, enligt dem båda. Maria Stenberg leder tankarna till Ronja Rövardotter.- Varför gör vi på detta viset? Det är precis så som rumpnissarna säger. Folk som begriper varför kan ta ställning och agera. Man behöver inte gilla situationen men förstår man varför läget ser ut som det gör kan man ändå agera.
- Varför är världens viktigaste ord, fortsätter Anders Thorén. Har man bara förklarat varför, ja då har man kommit en bra bit på väg.
Olika informationskanaler lämpar sig för olika slags information. Anders Thorén och Maria Stenberg betonar betydelsen av att inte tappa bort det mellanmänskliga mötet i vår digitaliserade tidsålder.- Jag kan skicka tio e-mail om samma sak. Jag kan berätta för dig att informationen är viktigt. Det hjälper inte. Ett mail ger inte samma förståelse. Ett mail ger inte samma känsla som ett möte, säger Maria Stenberg och poängterar att hon förvånas över att så pass många skickar ut angelägen information via e-post i stället för att organisera möten.
- Visst man kan förstärka känslan med det skrivna ordet. Men det är inte tillräckligt att bara informera via e-mail, säger Anders Thorén. Ord och handling går hand i hand.
Vad finns det då för varningssignaler på att kommunikationen på en arbetsplats inte fungerar?
- De tydligaste varningssignalerna är skvaller, skitsnack och rykten kring fikabordet. När personalen själva börjar fylla i luckorna tyder det på att det inte står rätt till, säger Maria Stenberg och tillägger:
- Jag brukar råda den närmaste chefen att sitta med vid fikabordet då och då och fånga upp signalerna från medarbetarna.
Hög personalomsättning och höga sjukskrivningstal är ytterligare två varningssignaler.
- Det finns absolut ett samband mellan kommunikation och välmående. Kommunikation skapar framgångsrika verksamheter. Vi vet av erfarenhet att kommunikation gör skillnad, säger Anders Thorén.

JOHANNA WERNIUS

Mer från Förstasidan

Polisdygnet 1 oktober

08:04

En sammanfattning av polisdygnet 30 september - 1 oktober.

Annons

Mystiskt sabotage i Ölmeskogen

05:03

Vid tre tillfällen har någon klippt av de nyligen nedgrävda fiberkablarna.

Annons

Rivig konsertkväll håller måttet

08:22

Tim Sterner recenserar Bombus och Imperial state electric på Nöjesfabriken.

Annons

Svårare vardag i ihopslagna vården

03:00

Ett 50-tal tjänster har försvunnit. Men det har också blivit reducerade vårdplatser och ihopslagna avdelningar efter landstingets omställning.

Tobias Kjellberg: ”Inte bra att dela upp patienter”

08:45

En stor förändring: ja. Samtidigt säger hälso- och sjukvårdschefen Tobias Kjellberg: – Vi måste sluta jobba med ”min” och ”din” patient.

Ledare

Rysliga Rysslandsvänner i Sverigedemokraterna

02:00

Tack och lov att det finns medier som avslöjar partiets rätta ansikte.

Med fokus på forskning

21:52

På fredagen var vetenskapen i fokus när universitetet bjöd in till Forskarfredag.

Så ska de få bukt med högljudda bilister

20:40

Dunka dunka och dundrande motorer som stör Arvikabornas nattsömn är ett problem.

Rekordvärme i september och högtrycket fortsätter

19:20

September har varit både varmare och torrare än normalt.

Striden kom av sig – P-G körde av

22:10

Det var upplagt för en häftig strid mellan P-G Andersson och Pontus Tidemand i SM. Den kom av sig direkt.

Annons

Köp lösnummer

Annons
Annons

Prenumerera

Senaste webbisen

Namn: Benjamin Örnborg
Födelsedag: 2016-09-08
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons