Tisdag, 25 april - vecka 17
Ledare

Fortsätt skatteväxla grönt

Naturvårdsverket konstaterar i en färsk analys att Sverige behöver öka sin omställningstakt för att klara det globala klimatmålet. Delmålen för år 2020 ser ut att kunna nås, bland annat tack vare regeringens klimatsatsningar.

Artikeln fortsätter efter annonsen

Men på längre sikt ser det mer bekymmersamt ut. Om målet att Sverige ska ha ”netto noll” utsläpp av växthusgaser 2045 behöver utsläppen från transportsektorn minska drastiskt. Bilar behöver drivas med batterier och bränsleceller, eller tankas med biobränsle. De onödiga transporterna bör bort helt och hållet.

Regeringen gav på onsdagen besked om att en flygskatt finns med i nästa års budget, trots att oppositionen och många remissinstanser säger nej. Det är rätt att regeringen tar strid i denna fråga.

De beräknade intäkterna på 1,7 miljarder kronor ska dessutom gå till att sänka skatten för den första anställningen i enmansbolag och därmed skapa uppåt 10 000 nya jobb. Klassisk grön skatteväxling.

Klimatpåverkan från svenskarnas totala flygresande är numera ungefär lika stort som klimatpåverkan från allt bilresande i landet. Antalet smutsiga flygresor ökar dessutom snabbt och det kommer inte att hålla i längden.

Flygbränslet är skattebefriat, medan bränsle till bilar både har en hög koldioxidskatt och 25 procent moms. För inrikes flygresor är momsen sex procent, för utrikesflyg är den noll procent. Det bör bli slut på detta orimliga gynnande av flyget.

Något dråpslag blir en flygskatt knappast heller. En inrikesresa skulle bli 80 kronor dyrare, en resa inom EU 180 kronor och en resa till en annan världsdel 430 kronor dyrare. Familjer som råd att åka till Thailand har antagligen råd att också betala skatt på resan.

En morot för att få flygbolagen att gå över till biobränsle kunde vara att sådana flygningar slapp den nya flygskatten. Det skulle öka tempot i omställningen.

Svenskt Näringsliv säger nej och Företagarna likaså. De hävdar att det blir dyrare att driva företag och de hotar med att jobben blir färre.

Det är som om näringslivets organisationer aldrig har hört talas om Parisavtalet och att temperaturen vid Arktis i vinter periodvis legat 25 grader över det normala. Eller att varje gång du flyger till Thailand försvinner sju kvadratmeter is i Norra Ishavet.

Sambandet mellan resor och utsläpp står klar för de flesta, men inte för företagarnas vänner. De säger konsekvent nej till höjda skatter på transporter både på vägar och i luften, trots att sådana är nödvändiga för att klara omställningen och nå klimatmålen.

Regeringen bör därför fortsätta den gröna skatteväxlingen. Det är klokt att införa en flygskatt och i stället sänka skatten för den första anställningen i enmansbolag. Det är bra både för klimatet och för jobben.

Rätta oss
1 / 1
Det är högst rimligt att flygresenärerna är med och betalar för utsläppen av växthusgaser. FOTO: TT
Aktuell artikel (1 av 8)
Fortsätt skatteväxla grönt

Dela på facebook

Läs Värmlands Folkblad i digitalt format - redan idag

Du får dagens, gårdagens eller förra veckans tidning - direkt i din mobil eller surfplatta

Jag vill prenumerera!