Torsdag, 20 juli - vecka 29
Kultur och Nöje

Banbrytande spelburk får jubileumsbok i vår

Med en för sin tid revolutionerande grafik och ljudkapacitet blev Amiga 500 speldatorn nummer ett i slutet av 1980-talet.

I sin kommande jubileumsbok "Generation 500" samlar skribenten Jimmy Wilhelmsson röster från profiler för vilka Amigan blev en språngbräda in i framtiden.

Artikeln fortsätter efter annonsen

Varje år har sina jubileer och för de tidiga datorspelsentusiasterna innebär 2017 ett speciellt sådant. Att det i vår har gått 30 år sedan Amiga 500 lanserades uppmärksammar Jimmy Wilhelmsson med en kaffebordsbok där både nostalgiska kickar och uppföljningar till nutiden är syftet.

Wilhelmsson, som bland annat driver bloggen Spelpappan, ligger bakom flera retroböcker och "Generation 500" är den naturliga fortsättningen på "Generation 64" som kom 2014. Den handlade om världens mest sålda hemdator Commodore 64 och den ungdomsrörelse som startades i samband med datorns inträde på 1980-talet.

– Det här är böcker som egentligen inte handlar om datorerna utan om människorna som satt med dem. Speciellt för båda datorerna är att de definierade en hel generation, och inte bara en datorspelande generation, säger Jimmy Wilhelmsson.

Boken "Generation 64" blev en succé, sålde slut och fick tryckas upp på nytt.

– Jag fick påtryckningar, "när kommer Amiga-boken?" Efter att ha suttit och grottat ner mig i Commodore 64 under två år kände jag mig inte särskilt sugen på att börja med nästa burk. Men för ungefär ett år sedan blev jag övertalad och efter att ha fått okej från min formgivare Kenneth Grönwall så bestämde jag mig. Han är otroligt viktig, det här är ju kaffebordsböcker, de ska vara snygga.

Jimmy Wilhelmsson menar att medan många i allmänhet fortfarande minns vad en Commodore 64 var så är Amiga 500 mer bortglömd. Den tillverkades också av det amerikanska företaget Commodore och de första exemplaren fanns till salu i maj 1987.

– Det som skiljer Amiga 500 från andra datorer vid den här tiden är att det är den första datorn som på allvar kan spela upp musik och visa grafik som åtminstone kommer hyfsat nära tv:n. På PC och Macintosh var det monokromt och pipljud och så kommer Amigan och kan visa över 4 000 olika färger och har fyra riktiga ljudkanaler. Det var helt unikt.

Commodore hade för avsikt att sälja Amiga-datorer inom näringslivet men den satsningen floppade, berättar Jimmy Wilhelmsson.

– Näringslivet brydde sig inte om sånt då. Det behövdes inte 4 000 färger för att sköta bokföring och orderhanteringsprogram och reklambyråerna var ännu inte datoriserade. Där satt man fortfarande med skalpell och linjal.

– Så Commodore hittade inte sitt område inom näringslivet, men de hittade det dels bland den spelande ungdomen och även i den ytterst tidiga tv-grafiken. I boken finns det unika berättelser från SVT-medarbetare som berättar att grunderna i den digitala grafiken på SVT då kom från Amigan. Anledningen till att det här inte är så känt är att man inte fick lov att använda såna här datorer för det. Det skedde lite i skymundan i olika lokala SVT-studior.

Men Amiga 500 är så klart mest ihågkommen som speldator. Redan i och med Commodore 64 hade datorn blivit något som ungdomar samlades kring. Barn började samla spel som man bytte med varandra på skolgårdarna. Men den mer avancerade Amiga 500 innebar också andra möjligheter.

– De ungdomar som var ännu mer intresserade av datorer samlades i det som kallas demoscenen. Det var de som knäckte spel, alltså tog bort kopieringsskyddet. För att skryta och berätta att man hade knäckt ett spel började man lägga in små presentationer innan spelet började. Det kunde vara en snurrande boll eller bara en musiksnutt, det fanns inte mycket utrymme på disketten. Man ville förstås inte avslöja sitt riktiga namn i presentationerna utan skrev dit "handles", smeknamn.

Den här undergroundscenen växte och utvecklades snabbt, berättar Jimmy Wilhelmsson.

– Till slut ledde det till att man struntade i själva spelen och bara skapade coola presentationer där man gjorde saker med datorn som den egentligen inte var gjord för. Det blev en tävlingsanda i det, helt utan vuxnas tillsyn. 13-17-åringar samlades i skolbyggnader som de hyrde över helgen, de drog med sig sina tjock-tv:s och datorer, knäckte spel och tävlade.

Svenska – men även danska och norska – profiler från demoscenen träder fram i "Generation 500". En av dem är Fredrik Liljegren som var med och grundade spelbolaget Dice. Han var i slutet av 1980-talet med i den stora demogruppen The Silents innan han och hans kompisar i Växjö bestämde sig för att börja göra egna spel istället. 1992 släppte Dice flipperspelet Pinball Dreams till Amiga, det blev en succé som ledde till två uppföljare. Dice köptes senare upp av spelutvecklarjätten Electronic Arts som under 2000-talet har gett ut deras Battlefield-serie, en global sensation.

– Dice skapades under en tid då få i Sverige var professionella spelutvecklare. När man var duktig på grafik och kodning och ville jobba med det fanns det inga utbildningar, säger Jimmy Wilhelmsson.

Men eftersom det var personer med sitt ursprung i demoscenen som startade de tidiga svenska spelbolagen så visste de också var de kunde handplocka duktiga kodare, berättar han.

– Så samma personer som piratkopierade spel på 1980-talet har varit med och skapat den spelbransch vi sitter med nu. I dag härstammar nästan alla spelutvecklare över 40 år från demoscenen. De som är yngre har så klart gått riktiga utbildningar.

Amiga 500 hade sin storhetstid mellan 1989 och 1991. Den vanligaste uppgiften är att sex miljoner exemplar av datorn såldes världen över.

– 1992 gick Commodore ut med uppgiften att 100 000 hade sålts i Sverige, säger Jimmy Wilhelmsson.

Commodore släppte fler datorer i Amiga-serien men ingen hade samma framgång på marknaden. 1992 togs både Amiga 500 och Commodore 64 ur försäljning. 1994 gick företaget i konkurs efter en rad misslyckade satsningar och felbeslut.

– Redan innan dess fanns tecken på att PC skulle ta över. Ljud- och grafikkorten hade kommit och framförallt började folk förstå att spel är en bransch för alla åldrar. Tidigare var det något som småbarn sysslade med. Men det fanns också många ungdomar som satt kvar med sin Amiga tills internet kom, säger Jimmy Wilhelmsson.

"Generation 500" ska vara en resa tillbaka till ungdomen för dem, berättar han.

– Utan att vi egentligen visste om det så tittade vi rakt in i framtiden när vi satt framför vår Amiga 500. Alla datorer som kommit sedan dess har haft tusentals färger och massa ljudkanaler och spel och digital underhållning är i dag en storindustri.

Men det nostalgiska värdet är bara en del i Jimmy Wilhelmssons böcker.

– Mina böcker måste även ha en koppling till i dag. Jag har försökt knyta an till vad de här människorna gör i dag och vad Amigan gav dem på vägen.

– Sen vill jag någonstans få oss gamlingar att förstå en sak. När vi gjorde det här förstod inte våra föräldrar oss. Därför är det svårt för oss att förstå vad våra barn gör i dag. Man ska komma ihåg det.

---

Fakta: Jimmy Wilhelmsson

Ålder: 43

Bor: Malmö

Familj: Gift med barn.

Gör: "Skriver böcker, artiklar och jämför gårdagens roliga grejer med dagens."

---

Fakta: Fem klassiska spel till Amiga

Defender of the Crown, 1986. "En av de första speltitlarna till Amiga - satte en ny standard för hur framtidens spel skulle komma att både se ut och låta."

Wayne Gretzky Hockey, 1988. "En personlig favorit. Det första hockeyspelet som verkligen såg ut som hockey och som fick mig att skaffa en Amiga hösten 1989."

Another World, 1991. "Fransmannen Eric Chahi skapade nästan på egen hand ett av Amigas mest definierande spel med sitt futuristiska plattformsspel i 3D."

The Secret of Monkey Island, 1991. "Släpptes ju ett helt år tidigare till PC - men Lucasfilm Games äventyrsklassiker blev komplett först när Amiga fick ta hand om ljudet och musiken."

Wings, 1990. "Dice gjorde första världskriget aktuellt igen med Battlefield 1 - men det verkligt innovativa spelet från den här tiden är ju flygspelet Wings med sin melankoli och suggestiva musik."

Rätta oss
1 / 7

"Utan att vi egentligen visste om det så tittade vi rakt in i framtiden när vi satt framför vår Amiga 500. Alla datorer som kommit sedan dess har haft tusentals färger och massa ljudkanaler och spel och digital underhållning är i dag en storindustri", säger Jimmy Wilhelmsson. Han ligger bakom retroboken "Generation 500" som släpps i vår. Foto: Ulf Svensson

2 / 7

Foto: Bokförlaget

3 / 7

North and South utspelade sig under det amerikanska inbördeskriget och är en odiskutabel klassiker. Spelet släpptes till Amiga och Atari samtidigt.

4 / 7

Silkworm släpptes som arkadspel 1988. Året efter kom det till Amiga.

5 / 7

Populous kom 1989, spelaren tilldelas en gudomlig kraft som gör att man antingen kan hjälpa planetens människor – eller straffa dem med diverse naturkatastrofer.

6 / 7

Det ytterst blodiga Moonstone är ett av de mest klassiska spelen till Amiga.

7 / 7
Aktuell artikel (1 av 8)
Banbrytande spelburk får jubileumsbok i vår

Dela på facebook

Läs Värmlands Folkblad i digitalt format - redan idag

Du får dagens, gårdagens eller förra veckans tidning - direkt i din mobil eller surfplatta

Jag vill prenumerera!