Värmlands Folkblad måndag 6 juli - vecka 28
Holm

Deckarfunderingar

Stefan Holm
Gomorron

Brödbakets bryderier

Christina Jarnlid
Ledare

Reinfeldt slängs under bussen

Susanne Sjöstedt
P.S

Bruset som sprider tystnaden

Cecilia af Jochnick
Ledare

Åtta år av Vilda Västern

Susanne Sjöstedt
Gomorron

Gamla hus med charm och själ

Thony Liljemark
Ledare

Vilket Sverige vill de försvara?

Susanne Sjöstedt

Väder

Sök på VF.se

Foto: Sanna Emanuelsson

Foto: Sanna Emanuelsson

Foto: Sanna Emanuelsson

Foto: Sanna Emanuelsson

Patrik Andiné söker det solkiga

Karlstad

För flera år sedan köpte Lars Lerin en målning av Göteborgskonstnären Patrik Andiné. Och när densamme ställde ut i Angelika Knäpper Gallery i Stockholm i vintras var saken klar: han skulle bjudas till Karlstad och Sandgrund.

Galleristen har de två konstnärerna alltså gemensam, däremot vare sig stil eller teknik.

Olja och blyerts är Patrik Adinés medium, människor hans huvudsakliga motiv – även om de någon gång enbart lämnat spår i landskapet. Som i Stängslet, en av de fyra större målningar han tagit med sig till Karlstad.

På taggtrådsstaketet hänger färgglada trasor, klädrester. Nånting har uppenbarligen hänt.

– Det finns ett berättande i det mesta jag gör – även om jag försöker göra berättelserna obegripliga, konstaterar Patrik Andiné.

Han återanvänder ofta motiv och förändrar dem. Som stängslet, som kom till i samband med någon debatt om gränser som skulle stängas.

Eller scouten, den lille mannen bredvid den stora damen i syntetnattlinne och lockar som inte kammats ut efter papiljotterna, han vars hatt hon plockar på. Mama Maggiore.

– Min scout är en arketyp eller symbol för vissa saker, kanske för grupptillhörighet. För mig är scouting egentligen positivt, men det här med uniformen kan också föra tankarna till Hitlerjugend och bli nånting obehagligt.

Symbolist kan han tänka sig att kallas. Klassicist också; det tar sig bland annat uttryck i hans sätt att måla, ”torrt” och slätt och i skikt.

Surrealist?

– Nja, det är lite känsligt – det är ett ord som bär väldigt mycket i bagaget. Men om man i ordet läser in att man jobbar med slumpen och det omedvetna och något obegripligt så stämmer det ju, medger han.

Något obegripligt som också är skrämmande.

– Förr försökte jag måla gladare och sockersötare, med det obehagliga innehållet i botten. På senare år har jag släckt ljuset och försökt komma åt någon slags solkighet: lite kvalmigt, borgerligt.

Han zoomar också in mer; händelsen och landskapet blir mindre tydligt. Effekten av det är att han på Sandgrund visar en rad små kvinnoporträtt: en serie i blyerts, en i olja.

– Jag var killen som ritade jämt. Först när jag var kanske 18 år fick jag lite oljefärg, hemska kinesiska oljetuber. Sen dess har mitt medium varit måleriet. Men jag har velat komma tillbaka till tecknandet, berättar Patrik Andiné.

Så skisserna som han gjorde inför serien med målningar fick i sin tur bli teckningar på lite bättre papper.

– Det är kvinnobilder jag letat fram på nätet, klippt och klistrat, bytt mun och ögon på. Vissa är mer collage än andra.

”Luckra Minvess” är utställningens titel. Obegriplig? Javisst.

– Jag har min ateljé i Konstepidemin i Göteborg, ett gammalt epidemisjukhus. Vid mitt rum fanns en sån där gammal klassisk namnskylt, där man kan flytta runt bokstäverna. Det stod sekr nånting men jag flyttade om dem så det såg lite företagsmässigt ut.

– När Angelika ville ha en titel på utställningen hos henne tog jag helt enkelt namnet med mig!

Fotnot: Patrik Andiné är född 1968, tog examen 1995 vid Konsthögskolan i Stockholm, bor nu i Göteborg där han förutom med det egna måleriet arbetar som lärare vid konstskolan Dômen.

Mer från Förstasidan

Avsnitt 8: Vi leker med FBK-formationer

15:07

VF-sportens podcast är tillbaka! Podden för dig som gillar värmländsk idrott.

Annons

Nej-sidan jublar i Grekland

23:29

Jublet är stort i Aten och Thessaloniki efter ett tydligt nej i Greklands folkomröstning om långivarnas senaste bud.
Premiärminister Alexis Tsipras utlovar nya tag i förhandlandet med EU.

Annons

Drama när Hansen blev av med segern

22:22

"Jag känner mig som en rättmätig segrare", säger Hansen. "Rätt förare vann och rätt förare blev tvåa", säger Ekström.

Bryntessons stora succé

22:23

Thomas Bryntesson, 19, går från klarhet till klarhet.
I Höljes fick värmlänningen kliva högst upp på pallen för första gången.
– Helt sjukt, säger han efter segern i Supercar lites.

Rejält publikrekord i Höljes

22:22

39 800 åskådare.
Fjolårets publikrekord på 34 400 bräcktes rejält i år.
– Fantastiskt, säger tävlingsledaren Morgan Östlund.

Punkteringar fortsätter att gäcka Kristoffersson

22:22

Punkteringarna fortsätter att gäcka Johan Kristoffersson.
Nu förstörde det hans finalchanser i Höljes.
– Det får inte hända, säger han efter sjundeplatsen.

Solberg kraschade – men utökade VM-ledning

22:22

Ingen seger.
Men likväl utökad VM-ledning.
– Jag kan inte vara missnöjd, säger Petter Solberg efter att ha tvingats bryta finalen.

Knapp finalmiss för besviken Lundh

22:22

Daniel Lundh får det inte att stämma fullt ut.
Den regerande Europamästaren missade final i Höljes.
– Det sätter sig i huvudet, säger värmlänningen.

Eklund nöjd med comebacken

22:28

Per Eklund, 69, slutade på 24:e plats i sin comeback på högsta nivå.
– Starterna gick ändå ganska bra. Men jag har inte åkt på så länge att det inte var att vänta mycket mer. Hade jag testat lite innan kanske det hade gått lite bättre, säger Eklund.

Hedströms tunga tid fortsätter

22:28

En strulig säsong, en strulig uppladdning – och en strulig tävling.
Peter Hedströms oflyt fortsatte i Höljes.

Annons
Annons

Köp lösnummer

Annons
Annons

Prenumerera

Senaste webbisen

Namn: Sigge Segerpalm
Födelsedag: 2015-06-12
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons