Måndag, 26 juni - vecka 26
Kultur

Hans liv andas glamour

Han ser ut rätt mycket som en vanlig semesterfirare, en avslappnad norsk familjefar på besök på von Echstedtska gården mellan Kila och Nysäter. Men han är societetsskräddare i Oslo, den som skapade kronprinsessan Mette-Marits uppmärksammade brudklänning och en hel del annat till samma kund!Vackra liv är en av Ove Harder Finseths specialiteter. Och det är just precis vad han ställer ut i 1700-talsgården under sommaren.
Artikeln fortsätter efter annonsen

”Praktkorsetter och livstycken” står det visserligen på inbjudan till lördagens vernissage. Men glöm den vardagssvenska betydelsen av orden – för det här är verkligen ingenting man gömmer under blusen! Det är skapelser av siden och organza, översållade av applicerade och broderade blommor, bitar av spets, stenar, pärlor, glitter och ”roulurer” – handsydda prydnadsband som också är ett av hans kännemärken.

”Skulpturer” är den omedelbara tanken. Men upphovsmannen försäkrar att de är till försäljning – och kan beställas i mer passande storlek för den som inte är vidjesmal …

Fyra av dem har han gjort tidigare, åtta är nyskapade med direkt inspiration av von Echstedtska gården.

– Det är ju omöjligt att inte bli inspirerad av interiörerna och frodigheten här, konstaterar han.

Första gången Ove Harder Finseth besökte von Echstedtska gården var för fem år sedan, när hans norske kollega Gunnar Fon ställde ut kläder med sin specialitet frivoliteter – nupereller på norska. De båda hade ytterligare två år tidigare samsats i livrustkammaren på Stockholms slott, i en utställning till minne av unionsupplösningen.

von Echstedtskas intendent Käthy Nilsson har vid upprepade tillfällen riktat blickarna mot Norge, med dess många intressanta konstnärer.

– Och jag har tänkt i flera år att jag vill lyfta fram gårdens många kakelugnar. De är ju som husets kroppar, med glöd och värme, säger hon – och jämför med livstyckena bakom vilka hjärtat bultar.

Med kakelugnarna som bakgrund svävar alltså några av liven, medan andra framträder mot gamla väggmålningar och vackra tapeter. Tre har helt enkelt också fått nederdelar, och klätt tre skyltdockor.

– Tre damer som går här i salarna, säger Ove Harder Finseth.

På tal om damer har ett av hans liv fått ett infällt porträtt – kopierat från tavlan i grannrummet!

I köket – där Oves liv är av rustikare slag, med sidstycken av ulltweed till framstycket av silkelamé, spets och pärlbroderad fjäril – har Käthy Nilsson dessutom arrangerat ett antal gamla livstycken ur Värmlands Museums samlingar, som en liten jämförelse hur vanligt folk pyntade sig länge tillbaka.

Ove Harder Finseth berättar visserligen att han även har en del ”vanliga” kunder, som någon gång i livet vill kosta på sig ett unikt plagg, kanske helst till bröllopet. Men mycket av det han skapar visas upp av den högre societén, kanske vid en bal på slottet …

Åt Mette-Marit hade han redan gjort ett par klänningar före brudklänningen, vars utseende hon och han resonerade sig fram till. Siluetten hämtade han från den brudklänning Norges första drottning efter unionsupplösningen, brittiskfödda Maud bar.

125 meter silketyll gick åt till klänning och släp; släpet kantat av rynkad tyll ”som böljeskum på stranden”, berättar han lyriskt – och tillägger att de båda kommer från två grannbyar på Sørlandet!

Där tyckte han alltid det var roligt att se när mor sydde. Så när han inte kom in på utbildningen till arkitekt – eftersom han inte läst matte och naturvetenskap på gymnasiet – sökte han och antogs genast på Statens hantverks- och konstindustriskola i Oslo, därefter kompletterad med en designskola i Paris.

– Allt jag gör ska vara välgjort med hantverksprägel, understryker han.

Fram till 1998 var han anställd hos en annan designer, men därefter har han drivit sin enmansfirma med trivsam ateljé på Grünelökka.

– På så vis har jag frihet att göra vad jag vill och vet vad jag kan stå för, säger han.

Inte den minsta lilla hjälp med att ens plocka ur knappnålar, alltså.

– Nej, jag tycker om att göra hela processen. Och så är jag inget bra på att delegera!

Inemellan beställningarna tar han sig tid till att skapa fritt och ställa ut; hans cv är rejält lång. I Sverige har han, utöver unionsutställningen i Stockholm, medverkat i samlingsutställningar på Göteborgs stadsbibliotek samt i Röhsska museet.

Och under de ännu kortare stunderna roar han sig friskt med återbruk. Det kan bli väskor av överblivna tygstycken, men lika gärna taklampor av sprutmålade kaffebrukar med pärlfrans, fat på fot av uppochnervända vinglas eller ljusstakar, halssmycken av aluminiumkapslar från espressomaskinen …

Allt detta säljer han både i sin ateljé och på julmarknader – och nu i von Echstedtskas flygel.

Vid dagens vernissage finns han själv på plats för att ta emot folkets jubel och lyssna till de sjungande systrarna Hebbe. Men själva utställningen hänger kvar under hela den programspäckade sommaren på gården.

Rätta oss
1 / 4
Norske klädskaparen Ove Harder Finseth är minst sagt inspirerad av den miljö han ställer ut i. De flesta av liven har han skapat just med tanke på den.
2 / 4
I röda kammaren hänger den orange korsetten med porträttet kopierat från tavlan i den blå. ”Who was she?” är titeln.
3 / 4
”Morning dew” lyser i fruns sovrum. Blommorna har först skapats i en syram, innan de försiktigt klippts loss och applicerats på silkeduchessen tillsammans med silvrig spets.
4 / 4
Ett förkläde för gårdens piga! Men i silketweed med band, mink och broderi passade den bättre i kammare än i kök.
Aktuell artikel (1 av 1)
Hans liv andas glamour

Dela på facebook

Läs Värmlands Folkblad i digitalt format - redan idag

Du får dagens, gårdagens eller förra veckans tidning - direkt i din mobil eller surfplatta

Jag vill prenumerera!