Måndag, 24 juli - vecka 30
Karlstad

Kurs i värdskap för att locka kinesiska turister

Foto: Helena Dahlgren

Svenskar, norrmän – och kineser. Det är topp tre-listan över de turister som främst besöker Värmland i olika syften. Det vill Karlstads kommun ta vara på och höll därför i en utbildning om värdskap på Elite stadshotell på onsdagen.

Artikeln fortsätter efter annonsen

Antalet asiatiska besökare i Värmland ökade med 75 procent mellan 2014 till 2015 och förra året stod de för över 50 000 gästnätter i länet. Främst var det de individuella resorna som ökade från 18 till 44 procent.

– Det är ett stort antal som påverkar oss, helt klart, säger turismchefen för Karlstads kommun Maria Westin.

På grund av den markanta ökningen vill nu Karlstads kommun ta bättre vara på turisterna. Därför valde de att bjuda in dem som jobbar på hotell, museer, restauranger och liknande serviceverksamheter på en dagskurs i just kinesiskt värdskap kallad ”China ready crash course”. Som ansvarig stod Philip Wenzel Kyhl från Wonderful Copenhagen som arbetar med frågorna ur ett skandinaviskt perspektiv. Under dagen gav han information och verktyg till hur företagen kunde anpassa sina produkter och sevärdheter till turisterna.

– Kineserna vill ha någonting att knyta an till och förstår, gärna någonting med en historia bakom. De navigerar med hjälp av sina mobiler och använder främst appar så som WeChat och Dianping. Så för Karlstads del är det framförallt viktigt att försäkra sig om att det finns wifi, annars kommer turisterna bli riktigt irriterade över att de behöver betala, säg 40 svenska kronor, för att använda internet, säger Philip Wenzel Kyhl.

Förutom den digitala tillgången är även shoppingen en viktig del då märkesvaror i Karlstad är betydligt billigare jämfört med Kina.

– Det lockar att det är halva priset jämfört med hemma hos dem. De kan gå in och köpa tio par skor från Ecco eller tömma vissa butiker helt när de är ute och reser. En Gucciväska kan de spara uppemot 5 000 kronor på att köpa här, som exempel.

Detta var även någonting som centrumchefen för Bergvik, Ida Svensson, tog fasta på.

– Jätteintressant för oss så klart. Vi ska inte tala om att vi är ett shoppingcenter utan berätta vilka slags märken vi har, säg som Michael Kors eller Ecco för att dra dem till oss. Wifi har vi, nu ska vi bara se till att synas på rätt plattformar för turisterna och se till så att de kan ta sig ut till Bergvik.

Rätta oss
1 / 1

Philip Wenzel Kyhl från Wonderful Copenhagen höll under onsdagen en kurs i hur Värmland ska ta hand om sina kinesiska gäster.

Aktuell artikel (1 av 8)
Kurs i värdskap för att locka kinesiska turister

Dela på facebook

Läs Värmlands Folkblad i digitalt format - redan idag

Du får dagens, gårdagens eller förra veckans tidning - direkt i din mobil eller surfplatta

Jag vill prenumerera!