Torsdag, 17 augusti - vecka 33
Insändare

"Man ställer orimliga krav på tillgänglighet"

Foto: Bertil Ericson/TT

Fackförbundet Transport svarar insändare undertecknad Lars B 8 augusti.

Artikeln fortsätter efter annonsen

Transport kan ha förståelse för den oro som finns bland chaufförerna på Keolis. Men vi skall med detta svar försöka mildra den oro och ge en bakgrund till varför vi är där vi är.

Vi börjar från början, Keolis fick ett tilldelningsbeslut på uppdraget efter att överklagan dragits tillbaka från tidigare utförare av uppdraget. På grund av att de insåg att om de skulle vinna så skulle dom inte kunna utföra uppdraget utan att gå i konkurs. Keolis uppvaktade Transport för att försöka få oss att gå med på att lönedumpa. Man ville även ha ett godkännande till att införa en lönetrappa i avtalet. Eftersom vi inte gick med på deras villkor införde man detta ensidigt. Detta medförde att Keolis fick problem att rekrytera. Inledningsvis träffades vi och de som hade hand om uppstarten rapporterade till Transport att det inte var några problem att rekrytera, men att man ändå skulle utbilda chaufförer. Man fick även hjälp från andra orter där Keolis har verksamhet, dessa fick betydligt bättre villkor än de som fanns i Värmland. Tyvärr hade inte keolis kunskap om Taxiföraravtalet. Därför har man mixat två avtal tagit arbetstidsregleringen från Bussavtalet och lönedelarna från Taxiavtalet.

På grund av problemen med att rekrytera har man överskridit gränserna för övertidsuttagen i avtalet. Detta är inte bra för någon. Man har även tillämpat timlön vilket innebär att en del anställda inte fått den heltidslön man borde haft. Efter att uppstartsmänniskorna försvann har vi haft konstruktiva diskussioner och enbart beroende på en person i Keolis ledning (Henrik Gustavsson). Han har haft en vilja men tyvärr inte fått gehör från övriga.

Självklart bär inte Keolis skulden för allt som hänt, VTAB har vad vi förstår inte heller bjudit till. Man ställer orimliga krav på tillgänglighet. Man vill styra verksamheten men inte ta något ansvar för om lagar och avtal följs. Transport har även haft diskussioner med ordförande och den nya VD:n i VTAB. Vi har även fått tagit del av delar av de nya upphandlingsunderlaget och kan konstatera att VTAB inte har lyssnat på Transport. De skrivningarna som finns i underlaget innebär bl.a. att småbarnsföräldrar inte kan ta anställning i de bolag som vinner den nya upphandlingen. VTAB;s svar på hur de som får tilldelningsbeslut skall klara att följa lag och avtal, får vi svaret att VTAB upphandlar tillgänglighet på fordon och trafikföretaget löser arbetsgivarfrågorna, exempelvis dygnsvila, raster och ev. förarbyten. Man kan undra hur förarbyten skall ske om det i upphandlingen står följande: "Fordonen ska vara fullt tillgängliga för köruppdrag utan avbrott under överenskommen schematid” samt ”Exempel: Fordonspasset för fordon X är mellan 07:00-17:00. B kan då lägga ut körning senast 16:59 och som innebär en sluttid efter schemapassets slut”.

Åter till oron bland chaufförerna, ni kan vara ganska säkra på att få fortsätta att jobba i de/det bolag som vinner den nya upphandlingen. Med bakgrund av att man även haft chaufförer från andra orter för att rädda upp verksamheten under sommaren, trots att man fortsatt att utbilda chaufförer.

Rätta oss
1 / 1

Fackförbundet Transport skriver att det har funnits missar i avtalen hos både Keolis och VTAB.

Aktuell artikel (1 av 8)
"Man ställer orimliga krav på tillgänglighet"

Dela på facebook

Läs Värmlands Folkblad i digitalt format - redan idag

Du får dagens, gårdagens eller förra veckans tidning - direkt i din mobil eller surfplatta

Jag vill prenumerera!