Onsdag, 22 mars - vecka 12
Insändare

Hoppas det går som på räls

Vad är en gammal järnväg värd för folket i de två kommuner där den än så länge ligger tyst och stilla?

Artikeln fortsätter efter annonsen

Vad var den värd för svenska turister och alla de utländska besökare som genom åren har åkt tåg där? Vad var den värd i sammanhang som Åmåls Bluesfest, Westernfest i Svaneholm och för alla barn som har fått en chans att resa som vi gjorde förr? Vad var den värd för små och stora barn som har fått resa på Svanskogsbanan under midsommarafton till Svanskogs station och passera den tunnel, som små barn med skräckblandad vånda har åkt igenom för att direkt efter passagen ropa 'En gång till'?

Många vill nog åka med tåget i den stilla grönskan i juli månad, där man kunnat inta en aptitretare i form av en förrätt, redan innan man passerat E 45. Innan man kommit till Finntorp har huvudrätten serverats. I stigningarna upp mot Kroppan var oxfilén eller liknande halvt förbrukad i en trevlig kulinarisk samvaro i den vagn där kung Gustav V och hans jaktsällskap intog lunch 1948. Om man inte hunnit lägga besticken på tallriken innan Bollsby-tunnelns mörker, så räcker skenet från de små lampor som finns vid varje bord.

Efter en stillasam nedresa från Bollsbyn på drygt 140 meter stannar tåget vid Svanskogs station 92 meter över havet. När hemresan påbörjas efter en stunds guidning i bruksmuseet ligger tiden rätt för att avnjuta en dessert med kaffe eller te, som en avrundning på en resa i goda vänners lag.

Jag har varit medlem i JÅÅJ sedan 1977. År 1980 luckrades regelverket upp något i det statliga bolaget SJ såpass att man tillät resor med museitåg på SJ-spår. Det började lugnt och sakta med ett par vagnar i sommargrönskan. Men redan efter några år hade fordon och vagnar blivit fler och människor strömmade till.

Intresset för att resa som man gjorde förr ökade. Flera evenemang kopplade till andra föreningar, som fotbollsklubbar och Åmåls Bluesfest kom till. Det finns i det historiska minnet många varianter av intressen som kan kopplas till en resa. När vi ändå är inne på historia så är järnvägen resultat av den stora strukturförvandling som skedde över hela Sverige men även i dessa trakter under andra halvan av 1800-talet, då alltfler stångjärnshammare tystnade samtidigt som förädlingen av skogen blev en ny bärande produkt. Om detta vill vi berätta medan vi rullar i sakta mak efter det kämpande lokets ångstötar.

Mitt medlemskap tog slut 2012, inte av ointresse utan på grund av många andra engagemang. Men efter en omstart med ny styrelse 2016, blev jag kallad till ett möte. Det visade sig att flera oegentligheter hade berövat föreningen ekonomiska medel och åstadkommit skulder för föreningens medlemmar, som dessa inte var skyldiga till.

Ett kämpastarkt gäng tog itu med det värsta och är nu nästan i hamn. Planen för framtiden är att få tågen på ”rull”. Åmål fyller 375 år 2018. Det är ett av målen. Frågan återstår. Vad är denna kulturhistoriska järnväg värd för de som är intresserade av vad den kan berätta om historien och vad den kan ge för bygden och den framtida turismen?

Hans Kihlberg

ättling på fädernet till bergsmän, kolare, masmästare, hyttdrängar och hammarsmeder

Rätta oss
1 / 1
Låt oss få se denna vy igen, som här under filminspelningen 2012 av Jungfrufärd, men också under en grönskande sommar. Foto: Hans Kihlberg
Aktuell artikel (1 av 8)
Hoppas det går som på räls

Dela på facebook

Läs Värmlands Folkblad i digitalt format - redan idag

Du får dagens, gårdagens eller förra veckans tidning - direkt i din mobil eller surfplatta

Jag vill prenumerera!