Fredag, 20 januari - vecka 3
Hela livet

90-årig scenveteran med kärlek till teatern

Foto: Björn Lidberg

Alva Walday påbörjade sin karriär som skådespelare på 50-talet och har arbetat med många av sin tids stora namn inom svensk teater. Hon kom tidigt att slå sig ned i Karlstad sedan hon funnit kärleken där och har gjort ett avtryck på teaterscenen med att starta ett flertal sällskap och utbilda nya förmågor. I dag firar hon sin 90-årsdag.

Artikeln fortsätter efter annonsen

När Alva Waldays ansikte började pryda landets kultursidor på 50-talet så hette hon Berggren i efternamn. Då hade hon nyss utbildat sig till skådespelare i Göteborg och fått anställning på Stadsteatern. Hon debuterade i pjäsen Kvartetten som sprängdes där hon spelade Märta Åvik, ”den trevliga familjeflickan från småstaden, i alla fall rätt uppfattad. Både blygseln och ­viljestyrkan får en betoning som är just lagom”, som en ­recensent för Göteborgsposten beskrev rollen.

I föreställningen medverkade även Alvas vän Ulla Jacobsson som även hon fick beröm, ”men så självfallet som hos Alva Berggren har spelet inte blivit” ­tyckte recensenten.

– Jag minns att Ulla öppnade dörren till min loge och sa: ”Jävla Alva”, sedan var det ur världen. Hon svor sällan så det var ett starkt uttryck för henne, men Ulla var en väldigt god kompis och en duktig skådespelerska, något som kom bort lite när hon hade medverkat i Hon dansade en sommar, tillägger Alva där hon sitter i sin lägenhet i Inre hamn i Karlstad med en pärm fylld av tidningsurklipp framför sig.

Men inom kort så bytte Stadsteatern i Göteborg chef och då byttes även de flesta skådespelarna ut och Alva fick leta sig vidare.

– Jag kom till Karlstad från Stockholm på hösten 1954. Det var ett händelserikt år för mig med både teater och film, berättar Alva.

Hon hade just spelat huvudrollen i Vilhelm Mobergs pjäs Mans kvinna, en prestation hon än i dag är nöjd över. Här fick hon träffa den beryktade författaren vid en repetition och spelade mot Olof Eklund, far till Jakob Eklund som är verksam skådespelare i dag.

Till Värmland kom Alva i sällskap med Ellen Bergman, koreograf, regissör och författare som fram till några år tidigare hade varit gift med Ingmar Bergman.

– Ellen ville starta upp en grupp som spelade dramatisk teater i Karlstad, vi var fem stycken i gruppen har jag för mig.

Karlstads nya teater, som de kallades var ett mycket ambitiöst projekt och gruppen satte upp många pjäser som sträckte sig från rysk komedi till Brecht.

– Men först ut var Lycko-Pers resa, följd av barnpjäsen Törn­rosa. Vi var en liten grupp där man hade något att säga till om, det var precis vad jag ville ha ­efter året i Stockholm.

Stadens teater med krav på anställda brandvakter var för dyr för sällskapet så Karlstads nya ­teater höll till på Folkets Hus.

– Det passade oss bra. På premiären kom rikspressen och vi fick många besökare, Ellen var väldigt duktig på att locka hit folk.

Teatern turnerade även runt i länet, Lycko-Pers resa visades bland annat i Arvika. Sammanlagt hann gruppen med två säsonger innan pengarna tog slut.

– Politikerna här ville hellre ha musikteater, så vi fick inte fortsatt stöd.

Under de två säsongerna med Karlstads nya teater hade Alva träffat sin blivande man Hasse som även han varit knuten till gruppen. Med honom kände Alva att hon ville bilda familj och på det viset kom hon att bli kvar i Karlstad. Tillsammans fick de två söner som utbildade sig i Oslo där de arbetat som forskare. Alva själv är nyligen hemkommen efter att ha firat jul med sönerna i grannlandet.

Åren som följde fick Alva läsa mycket prologer vid invigningar och jubileum, så ofta att det skulle kunnat stå ”prologläsare” intill hennes namn i telefonkatalogen, säger hon.

– På den tiden fanns det inte så många skådespelare i staden, det var därför man fick många sådana jobb. Ofta var det Göran Tunström eller Alvar Anil som skrev dem, minns Alva där hon sitter vid sina gulnande artiklar och recensioner av pjäser hon varit med i framför sig, ofta tillsammans med stora namn inom svensk teater.

– Åh, man träffade så många spännande människor, men nu är de borta nästan allihop. Det är det tråkiga med att bli så här gammal.

Under fyra år satte Alva dessutom upp och regisserade Selma Lagerlöfs Dunungen i Ransäter, en föreställning som även gjorde ett gästspel på Skansen i Stockholm.

– Den var populär, men som alla vet är det inget i teaterväg i Ransäter som slår Värmlänningarna.

1972 var Alva med och startade gruppen Sprattelgubbarna som ägnade sig åt teater för barn.

– Tillsammans med Turteatern hade vi över hundra föreställningar som byggde på Inger och Lasse Sandbergs böcker, en visades även på tv. Det var faktiskt även början på Västanå teater, den utvecklades ur Sprattel­gubbarna, minns Alva.

Men i och med att det inte fanns någon fast teaterscen i Karlstad med den inriktning som Alva ville ägna sig åt kom hon att istället bli aktiv inom utbildningssidan av skådespeleriet. Fram till pensionen arbetade hon som dramapedagog vid Högskolan i Karlstad.

– Där undervisade jag bland annat Rikard Wolff har jag fått berättat för mig av en annan elev. Men något av det roligaste man kan tänka sig är att undervisa ungdomar och lärare som är ute på fältet, de ser behovet av drama och inlevelse samtidigt som de är intresserade, det hade jag turen att få göra i två år.

I dag fyller Alva 90 år och när hon ser tillbaka på åren som gått så säger hon att hon haft ett händelserikt liv.

– Jag lever på minnen nu när livet inte är så fyllt av händelser. De är angenäma de flesta och jag är nöjd.

Men hon tycker fortfarande att Karlstad behöver satsa mer på dramatisk ­teater.

PROFIL

• Namn: Alva Walday

• Fyller: 90 år i dag.

• Familj: Tillsammans med maken Hasse som gick bort för två år sedan har Alva två söner som bor i Norge.

• Födelsedagen firas: ”Med att mina barn och några till som kommer på besök. Man dansar inte på sin 90-årsdag, något som jag hade trott”, säger Alva reflekterande om att bli äldre.

• Ser fram emot: ”Att se Les Miserables på Värmlands­operan.”

• Om teaterscenen i Värmland: ”Värmlandsoperan har blivit väldigt bra och det är väldigt fint att Värmlandsteatern finns och Västanå teater i Sunne men jag skulle vilja se mer dramatisk teater i Karlstad.”

Rätta oss
1 / 1
Folk kring teatersällskapet Sprattelgubbarna med Lasse och Inger Sandberg i vänsterkant och mitten, Alva sticker fram i mitten till höger.
Aktuell artikel (1 av 8)
90-årig scenveteran med kärlek till teatern

Dela på facebook

Läs Värmlands Folkblad i digitalt format - redan idag

Du får dagens, gårdagens eller förra veckans tidning - direkt i din mobil eller surfplatta

Jag vill prenumerera!