Fredag, 26 maj - vecka 21
Debatt

Skogsnäringen tapetserar Sverige med skenkampanj

LRF Skogsägarna, Skogsindustrierna, Bergvik skog och statliga Sveaskog kör just nu igång en mycket påkostad nationell reklamkampanj: ”Svenska skogen”.

Artikeln fortsätter efter annonsen

Målet är att svenskar inom några år ska få en positiv syn på kalhyggesindustrins härjningar, och tro att trädplantager är samma sak som skog, och att skogen mår bra och bör brukas mer. En kampanj som ter sig absurd i många avseenden, dels så undrar man vad ett statligt bolag gör i det här sammanhanget, den här reklamoffensiven kostar många miljoner. Dels kan man göra liknelsen om tobaks- eller oljeindustrin skulle gå ut och slå sig för bröstet, berätta hur förträffliga de är för miljön och att det är bra att olja/tobakskonsumtionen ökar för det är bra för industrin. Men, verkligheten i skogen kan inte tapetseras över.

Tillståndet för den biologiska mångfalden i skogen syns allt för tydligt.

Syftet med kampanjen

<>Den svenska skogen har på ett fundamentalt sätt förändrats, det är en så stor och genomgripande förändring att liknelser saknas. Vi har gått från ett mångfaldsrikt skogslandskap till monokulturer och industriskogar. Internationellt sett så ligger Sverige i botten när det gäller naturvård.

Kalavverkningarna är

<>Deras märkliga propaganda handlar bland annat om att de planterar fler småplantor än de äldre träd de fäller och att detta är ett bevis på att skogen mår bra. Någon kommenterade deras påståenden med att likna detta med Östersjön:“Det är som att säga att Östersjön mår bra bara för att den innehåller mycket vatten.”

Nästa gång statliga

<>Upp till 80 procent av alla skogsprodukter i Sverige är kortlivade, är det värt det?

Magnus Fredrikson,

<>Åsbro

Viktor Säfve,

<>Hjortkvarn

Rätta oss
Aktuell artikel (1 av 8)
Skogsnäringen tapetserar Sverige med skenkampanj

Dela på facebook

Läs Värmlands Folkblad i digitalt format - redan idag

Du får dagens, gårdagens eller förra veckans tidning - direkt i din mobil eller surfplatta

Jag vill prenumerera!