Måndag, 26 juni - vecka 26
Ledare

Det stora svenska tågrånet

Det stora tågrånet ägde rum på posttåget mellan Glasgow och London i augusti 1963. Gärningsmännen stoppade tåget och tömde det på bytet, värt 380 miljoner kronor. De blev omskrivna och filmade kändisar på kuppen. Till slut hamnade bovarna bakom lås och bom.
Artikeln fortsätter efter annonsen

Det stora tågrånet är också titeln på journalisten och författaren Mikael Nybergs nya bok (Karneval förlag). Det är en reportagebok i ett mycket angeläget och aktuellt ämne. Den borde vara obligatorisk läsning för politiker och andra beslutsfattare med intresse för avregleringens konsekvenser.

Nyberg har inte bara nöjt sig med att gräva i dokument och granska beslut. Han har också mött lokförare, banarbetare, städare och en rad tjänstemän. Resultatet är skrämmande läsning, om desillusionerade medarbetare i ett kaos utan sammanhållen ledning och styrning.

Upplösningen inleddes av Socialdemokratiska regeringen redan 1988, när SJ lämnade över spåren till Banverket. Sedan dess har verksamheten splittras i allt mindre affärsdrivande enheter eller kommersiella företag, alla med sin egen ledning och egna avkastningskrav.

SJ har gått från att genomföra riksdagens beslutade trafikpolitik till att inte ha något trafikpolitiskt mål alls. Det enda kravet är att ge vinst tillbaka till ägaren staten. Ett tidens tecken i en marknadsekonomi med allt fler tillkortakommanden.

Svenskarna åker gärna mer tåg, men drabbas alldeles för ofta av inställda och försenade tåg. Det går inte bara att skylla på kyla och snö. Det beror också på avregleringen och den splittring den medfört.

Järnvägen är ett naturligt monopol. Hjulen och spåren måste fungera ihop, men när underhållet, driften och ansvaret ligger på olika håll tappas helheten bort. Billigaste anbud vinner, men den som tar hem uppdraget ser bara till sin uppgift och sin vinstmarginal.

Den som kör tågen har inget ansvar för att räls och ledningar förstörs. Det sliter ner hela det komplicerade nätet av tåg, banor, trafikcentraler och verkstäder.

Oerfarna entreprenörer tas in för att laga växlar och räls, med stora risker som följd. I förra veckan dödades en banarbetare utanför Eslöv och han är inte det enda dödsoffret det senaste året.

Sverige går längst i Europa genom att nu öppna för full konkurrens på spåren från 1 december. I kombination med unionens sämsta underhåll per kilometer räls är det inte undra på att tågen inte går som de ska.

De kortsiktiga intressena har gått före den långsiktiga samhällsnyttan i en dumsnål jakt på vinst. Det står oss alla dyrt i dag.

En väl fungerande järnväg är nödvändig om klimatkrisen ska klaras. Det kräver en rekonstruktion av hela systemet och stora pengar till både underhåll och nyinvesteringar.

Dagens halvmesyrer räcker inte långt, vilken såväl Trafikverket som Seko konstaterar i färska utredningar.

Rätta oss
1 / 1
Snart kommer kyla och snö, med risk för nya tågproblem. Men avregleringen har också skapat problem och splittring, vilket skildras i reportageboken Det stora tågrånet.
Aktuell artikel (1 av 1)
Det stora svenska tågrånet

Dela på facebook

Läs Värmlands Folkblad i digitalt format - redan idag

Du får dagens, gårdagens eller förra veckans tidning - direkt i din mobil eller surfplatta

Jag vill prenumerera!