Söndag, 23 juli - vecka 29
Debatt

Värmlands sjöfart behöver nya slussar

Thomas Sigfridson och Robert Sundqvist skriver i VF-debatt (5.12) att undertecknad inte ser till Värmlands bästa när jag tillsammans med mina kollegor i Göteborg och Västra Götaland argumenterar för ett gemensamt agerande kring Vänersjöfarten och dess utmaningar.
Artikeln fortsätter efter annonsen

Det allra bästa ur vår synpunkt är en 19,5 meter hög bro om det kan vi vara helt ense. Nu har herrarna hakat upp sig på just brofrågan inte en kommentar kring frågan om omklassificering av Vänern i enlighet med övriga Europa (Inland Water Ways), eller vikten av nya slussar.

Låt oss börja med skälen till att jag kan acceptera en lägre segelfri höjd:

Jag kan köpa den lägre segelfria höjden under förutsättning att Trafikverket kan garantera 15 öppningar per dygn, och det är viktigt att säga att Göteborg inser att så kan bli fallet. Kan dessutom ett väl fungerande trafikledningssystem vara till hjälp för såväl sjöfarten som Göteborgs kollektivtrafik, så är det okej för mig.

Under förutsättning att:

Göteborg och Västra Götaland stöttar oss fullt ut i att vi behöver nya slussar. Om ni nu är måna om det värmländska näringslivet, vilket jag i högsta grad också är, borde vi istället gemensamt och med kraft argumentera för att få in nya slussar i nationell plan redan till 2025.

Om ni tror att det är självklart att våra vänner i Göteborg och Västra Götaland har som prio ett att bygga nya slussar måste jag dessvärre ta er ur den villfarelsen. Slussarna kommer ställas mot Västra Götalands problem med alla olyckor på E 20 och en jätteinvestering i fyrfältsväg, slussarna kommer ställas mot hela Västsvenska paketet och satsningen på Marieholmsbron i Göteborg.

Min ståndpunkt bygger på vissheten att vi tillsammans med Göteborg och Västra Götaland har betydligt större möjligheter att få med nya slussar i kommande plan. Om vi tillsammans kan hitta argument för omklassificering av Vänern, bli ense om en, ur vår synvinkel, acceptabel brohöjd och dessutom gemensamt med kraft argumentera för nya slussar senast 2030 tror jag att alla är vinnare. Det gäller sjöfartsintressen såväl som övrigt näringsliv som kan fortsätta utveckla sjöfarten som ett bra såväl ekonomiskt som miljömässigt alternativ till bil- och järnvägstransporter.

Utan en nödvändig investering i nya slussar kommer framtida sjöfart på Vänern enbart vara öppen för begränsad turisttrafik.

Avslutningsvis vill jag säga att jag uppskattar ert engagemang för sjöfarten och ser näringslivets behov av en fungerande sjöfart även i framtiden.

Min uppmaning till er och andra är – att inte ta slussinvesteringen för given, den måste vi verkligen kämpa för tillsammans. Också i det sammanhanget är Göteborgs stad och Västra Götalandsregionen viktiga för oss i Värmland.

Tomas Riste

Rätta oss
Aktuell artikel (1 av 1)
Värmlands sjöfart behöver nya slussar

Dela på facebook

Läs Värmlands Folkblad i digitalt format - redan idag

Du får dagens, gårdagens eller förra veckans tidning - direkt i din mobil eller surfplatta

Jag vill prenumerera!